لیونل مسی دربرابر آیفون؛ بازیکنی که به نقطه اشباع نمی رسد

زومیت دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲
مسی و آیفون با وجود متفاوت بودن ماهیت، شباهت های جالبی در مسیر رشد و شهرت دارند. در جاهایی، بازیکن فوتبال از این گجت هوشمند پیشی می گیرد.

در ۹ژوئن۲۰۰۷، محصولی جدید به دنیای سرگرمی معرفی شد که تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد. این گجت جیبی را  استیو جابز مشهور با همان غرور همیشگی جلو چشمان حضار در مراسم رونمایی اپل قرار داد. در همان زمان و در جایی دیگر، لیو مسی نوجوان در ناامیدی به سر می برد.
شکستن استخوان های کف پا مسی را ۳ ماه از رقابت ها دور کرد. در ۱۹ سالگی، وی دومین آسیب دیدگی طولانی مدت را تجربه کرد. تجربه ی اول با پارگی عضله ی همسترینگ و در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ رخ داد که مسی را از بازی پایانی لیگ قهرمانان اروپا مقابل آرسنال بازداشت.
به تالار رونمایی اپل بازمی گردیم. جابز ادعا می کرد محصول جدیدش تلفن همراه را بازتعریف می کند؛ اما امیدش برای فروش فقط ۱۰ میلیون دستگاه و سهم ۱ درصدی از بازار گوشی های موبایل تا سال ۲۰۰۸، کمی فروتنانه به نظر می رسید. به هرحال، هدف مدنظر جابز به راحتی به دست آمد. برای مسی که در ۳ فصل اول بازی کردنش، ۷ ماه را از دست داده بود، هدف فقط ایجاد رشد و سرعتی جدید در مسیر حرفه ای محسوب می شد. دسامبر آن سال، مسی به عنوان دومین بازیکن برتر پس از رونالدو در مراسم توپ طلای اروپا انتخاب شد.
آیفون و مسی هر دو پس از مدتی، به سرعت دلخواهشان رسیدند و حرکت صعودی شان شروع شد. تا پایان سال ۲۰۱۲، اپل بیش از ۳۰۰ میلیون دستگاه آیفون فروخت و مسی ۴ سال متوالی توپ طلا را ازآنِ خود کرد. آمار ۹۱ گل زده در یک سال از مسی، او را به مرور از بازیکنی عادی به حرفه ای و سپس دست نیافتنی و درنهایت، افسانه تبدیل کرده بود.
در مسیر پیشرفت آیفون و مسی، تقارن جالبی دیده می شود. همان طورکه اپل در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۳ درصد از سهم صنعت گوشی هوشمند را ازآنِ خود ...