کنترل چاقی به کمک سلول های بنیادی

دریافت خبر : چهار‌شنبه 30 خرداد 1397 ساعت 11:2

یک نظریه مرتبط با چاقی نشان می دهد که وقتی بدن توانایی تولید چربی قهوه ای سالم را از دست می دهد، سلول های چربی سفید ناسالم گسترش پیدا می کنند و در اطراف بدن ایجاد می کنند و منجر به بیماری قلبی و سایر عوارض جانبی اضافه وزن می شوند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشمندان آمریکایی یک روش بالقوه برای پیشگیری از این فرآیند مضر را کشف کرده اند که بر مبنای کنترل پروسه ای تمایز سلول های بنیادی به سلول های چربی تمرکز می کند.
این تیم کشف کرده اند که زمانی که سلول های بنیادی را در محیط آزمایشگاه کشت می دهند و سپس برای تمایز آن ها به سلول های چربی برنامه ریزی می کنند، برخی از سلول ها بر خلاف انتظار به سلول های چربی تمایز پیدا نمی کنند.
این سلول های "سرکش" تکثیر نشده و تمایزی نمی یابند، هرچند آنها الگوهای بیان ژنی را نشان دادند که شبیه سلول های بنیادی تبدیل شده به سلول چربی است.
طبق یک مقاله منتشرشده در Science Daily ، این سلول های خفته درنهایت با فعال شدن تبدیل به چربی، استخوان یا غضروف سالم می شوند. محققان پیشنهاد می کنند که بدن یک مخزن از سلول های بنیادی خفته در بافت چربی دارد.
آن ها بر این باورند که ژنی را شناسایی کرده اند که نقش تعیین کننده ای در تعیین اینکه آیا سلول ها به چربی سالم و یا چیز دیگری تقسیم شود یا خیر ایفا می کند. این یافته جدید می تواند در کنترل چاقی مؤثر بوده و از ایجاد چربی های ناسالم جلوگیری کند.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور رشد هرچه بیشتر سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.

آخرین اخبار فناوری