پژوهشگر علوم قرآنی در بخش دیگری از سلسله برنامه های «تدبر در قرآن کریم» ضمن اشاره به آیه سوم سوره مبارکه جمعه، به بیان برخی نکات تدبری در این آیه پرداخت.

به گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در سیزدهمین جلسه روش های تدبر در قرآن به بیان یکی دیگر از تکنیک های تدبر در قرآن پرداخت که متن و فیلم آن در ذیل آمده است؛
«بسم الله الرحمن الرحیم
در آیاتی از قرآن گاهی یک حکم کلی بیان شده و مفهومی کلی مد نظر بوده است، مثلاً در آیه دوم از سوره مبارکه جمعه می فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ؛ اوست کسی که برانگیخت در بین اُمی ها فرستاده ای از خودشان تا آنها را تزکیه کند و به آنها کتاب و حکمت بیاموزد، هر چند که قبل از آن در گمراهی آشکاری بودند.» در اینجا «وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ» به معنی این است که به آنها قرآن را بیاموزد. حال سؤال این است که پشت همین عبارت کوتاه چه مطالبی پنهان است؟ در ادامه برخی مطالب پنهان در این عبارت را بیان می کنم.
پیامبر(ص) خود قرآن را می دانند. پیامبر(ص) تدریس قرآن را می دانند. شیوه آموزشی پیامبر(ص) مورد تأیید خداوند متعال است. قرآن به تنهایی کافی نیست و نیاز به معلم دارد. مردم به تنهایی همه قرآن را نمی دانند. قرآن کریم قابل آموزش است. فهم قرآن نیاز مردم است، یعنی هم نمی دانند و هم نیاز به یادگیری دارند.
صرفاً با کمی توجه این همه مفهوم پنهان شده را متوجه شدیم و همانطور که گفته شد، تدبر به معنی دانستن مطالب پنهان یک موضوع است.
اگر کسی آمد و گفت من به تنهایی متوجه مفاهیم قرآن می شوم، همان طور که پیامبر متوجه می شد؟ قرآن پاسخ این سؤال احتمالی را داده و فرموده که پیامبر، رسول ...

سرخط اخبار