در کنار هوشیاری در انتخاب و باور و اشتراک گذاری اخبار جعلی درقالب های نوشتاری، صوتی ، تصویری، ویدئویی و چند رسانه ای، کنترل منبع بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش «تابناک»، دکتر مریم سلیمی، مدرس سواد رسانه ای، خبری و بصری در یادداشتی نوشت: در حال حاضر که بازار کرونا و شیوع و اشتراک گذاری محتواهای مربوط به آن داغ است، برخی به نام وزارت بهداشت یا به عنوان منبعی تخصصی برای اطلاع رسانی در خصوص کرونا در میدان تولید منابع و نشر و بازنشر محتوای جعلی قدم گذشته اند که باید بیش از پیش هوشیار بود.
در کنار هوشیاری در انتخاب و باور و اشتراک گذاری اخبار جعلی در قالب های نوشتاری، صوتی ، تصویری، ویدئویی و چند رسانه ای، کنترل منبع بسیار حائز اهمیت است.
با توجه به تعداد منابع فیک و جعلی، مسئولیت مهم دیگر مخاطب /کاربر، تشخیص واقعی یا فیک بودن منبع مورد رجوع است.
به این ترتیب، اول اینکه وزارت بهداشت باید معرفی دائمی از کلیه منابع واقعی خود اعم از سایت، پیام رسانه های تلفن همراه، فضای مجازی و حتی شماره پیامک و.... داشته باشد و نسبت به منابع فیک هشدار دهد. دوم اینکه وزارت ارشاد و پلیس فتا در این شرایط نظارت بیشتری بر فعالیت های رسانه داشته و تذکرات لازم را بدهند و در صورت نیاز برخورد نمایند. سوم اینکه مخاطب خود نیز با مولفه و شاخصهایی بتواند به تشخیص احتمالی منبع مورد رجوع بپردازد.
1.کنترل و انطباق آدرس و مشخصات کانال و... با منابع اعلامی وزارت بهداشت
2. کنترل شناسنامه یا پروفایل کانال
3. بررسی محتوای کلی کانال از جمله عدم داشتن تبلیغ و....
4. بررسی اجمالی میزان علمی بودن محتواها
5. میزان بهره گیری از مستندات در منابع
6. بررسی اجمالی میزان سوگیری یا گرایش خاص محتواها
7. پیگیری همزمان محتواها در پلتفرم های مختلف وزارت بهداشت و دیگر منابع موثق
8. توجه به میزان به روز بودن محتواها
9.توجه به ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار