سایه بیمه پس از افزایش قیمت خودروها تا چه میزان اَمن است؟

ایران اکونومیست چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۰
ایران اکونومیست- ورود موج نوسان قیمتی و افزایش نرخ خودرو ها در سال گذشته این نگرانی را بین عموم مردم راه انداخته است که آیا بیمه نامه ها با توجه به گرانی اتومبیل از تعهدات خود می کاهند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایران به عنوان سی و هشتمین کشور سانحه خیز آن هم در تصادفات جاده ای در جهان قرار دارد. موضوعی که سال هاست با اعمال قوانین و نظارت ها، تصمیم جدی برای کاهش آن گرفته شده است، اما تصادف امری اجتناب ناپذیر بوده که باید آن طرف داستان، یعنی جبران خسارات را نیز در نظر گرفت.
بیمه ها به عنوان یک نهاد بین المللی، سفیران پرداخت خسارت های وارد شده به انواع اتومبیل ها اعم از سواری، سنگین و موتور سیکلت ها هستند. هم اکنون در ایران بیش از ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار سواری و وانت، یک میلیون خودرو سنگین و ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت وجود دارد.
گفته می شود از این بین خودرو، تنها ۵ میلیون خودرو بیمه بدنه دارند که یکی از دلایل استقبال کم مردم از بیمه بدنه نیز، اختیاری بودن آن در قبال سایر بیمه هاست. نقطه تمایز بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث این است که در بیمه نامه بدنه، خسارت وارده به اتومبیل فرد خاطی و مقصر پرداخت می شود و تفاوت آن با بیمه نامه شخص ثالث از این جهت است. گفته می شود ضریب نفوذ بیمه بدنه خودرو در ایران کمتر از ۱۵ درصد است این امر خود جای تامل دارد.البته در ابتدای سال حق بیمه شخص ثالث بر خلاف سقف آن، افزایش قیمتی را تجربه کرد که مسئولان دلیل آن را افزایش دیه در امسال خواندند.
* جدول حق بیمه در سال ۹۸
اما موضوع اصلی این گزارش به نوسانات نرخی و گرانی خودرو و تاثیر آن بر عملکرد بیمه ها می پردازد، اینکه آیا بیمه ها در قبال افزایش قیمت خودروها، خدمات خود را کاهش خواهند داد یا راهکار هایی برای افزایش سهم خدمات برای مشتریان خواهند داشت؟! به همین دلیل برای روشن شدن ماجرا به سراغ یکی از مسئولان امر ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار