طرح توسعه فرودگاه بین المللی آبادان از سال ۹۲ با مشارکت ۵۰ درصدی شرکت فرودگاه های کشور و سازمان منطقه آزاد اروند به مرحله اجرا درآمد و طی روزهای آینده ترمینال جدید این فرودگاه به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

خبرگزاری شبستان _ منطقه آزاد اروند، اسماعیل آریانیا : فرودگاه بین المللی مرحوم آیت الله جمی (ره) آبادان جزء اولین فرودگاه های ایران به شمار می رود که در سال 1320 توسط شرکت ملی نفت ایران (انگلیسی ها) با توجه به وجود پالایشگاه در این شهر مرزی ساخته شد و در نیمه دوم سال 1328 فعالیت خود را آغاز کرد تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان صورت می پذیرفت و اکنون فرودگاهی همگانی است که با کد یاتا ABD در جهان شناخته می شود.
با رونق گرفتن شهرستان های آبادان و خرمشهر فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در سال 1346 در زمینی به مساحت حدود 66/372 هکتار احداث شد و توسعه یافت و سه سال بعد نیز از سوی شرکت ملی نفت ایران به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار شد.
در سال 2016 میلادی 6 هزار و 744 هواپیما در این فرودگاه نشست و برخاست داشت و بیش از پنج میلیون و 681 هزار کیلوگرم بار و بیش از 644 هزار نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند. همچنین برخی منابع آمریکایی ها را سازنده این فرودگاه آبادان معرفی کردند اما این تصور اشتباه است چراکه نیروهای انگلیسی بلافاصله پس از حضور در آبادان این فرودگاه را بنا داشتند.
فرودگاه بین المللی آبادان در دوران جنگ جهانی دوم از اهمیت بسیاری برخوردار بود و عکس هایی از آن زمان در آرشیو سفارت ایالات متحده آمریکا در کشور روسیه و همچنین در موزه ملی نیروی هوایی آمریکا وجود دارد.
کویت ایرویز، کی ال ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوییس ایرویز، ایر فرانس، اسکاندیناوی ایر، آلایتالیای ایتالیا، ایر ایندیا از شرکت های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ ایران و عراق در فرودگاه ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار