چهره پردازان دل پُری دارند!

برنا نیوز پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۵:۵۵
در گزارشی در گفت و گو با چهره پردازان تئاتر، سینما و تلویزیون وضعیت گریم را در این سه مدیوم مورد بررسی قرار دادیم.

سید جلال موسوی
سیدجلال موسوی، طراح و چهره پرداز تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها درگیر پروژه نمایش «عروس مردگان» است و تجربه کار در پروژهایی همچون «نبات»، «لابیرنت»، «بیست و یک روز بعد»، «روحن»، «آنام»، «برادر»، «پریا»، «زمانه» و...را دارد، در گفت و گو با خبرنگار برنا، درباره حال و هوای این روزهای گریم و چهره پردازی در وضعیت کنونی گرانی ابزار و وسایل چهره پردازی به سخن در آمد.
موسوی گفت: هرساله آثار متعددی در سینما، تلویزیون و تئاتر در کشور خلق و اجرا می شوند که بی شک هر کدام از این آثار به نوعی با مقوله گریم درگیر و مرتبط است و بسته به نوع طراحی اثر و ژانر آن ممکن است میزان اهمیت این هنر در اولویت بندی انتخاب طراح گریم و دستیاران موثر باشد. در این میان آثار تاریخی و سورئال در صدر و کارهایی با داستان های رئال و روز در میانه و آثار مستند، برنامه های تلویزیونی و مسابقات در انتهای جدول به ترتیب اولویت بندی و به لحاظ تخصصی بودن موارد گریم و کاربری بودن گریم در این آثار به شمار می رود.
وی افزود: این به آن معنا نیست که به فرض آثار مستند و برنامه های تلویزیونی نیاز به تخصص و تجربه ندارند، کاملا برعکس در هر مقطع از گریم، نیاز مبرم به متخصص آن وجود دارد که به نسبت رعایت می شود. اما با تمام اینها باز هم انتخاب تیم و طراح گریم دستخوش مواردی همچون دستمزدهای پایین تر و در نهایت ساده انگاری آثار توسط تهیه کنندگان و تیم تولید می باشد. که این امر باعث می شود در برخی آثار ما شاهد اشتباه و حتی خسارت جبران ناپذیر پروژه شویم.
مواردی همچون عدم توانایی گریمور منتخب نسبت به خواسته های کارگردان و ضعف در طراحی و اجرا که گاهی منجر به تعویض ...