محمدرضا اصلانی: فهم موسیقیایی کلام در بسیاری از فیلم های ایرانی وجود ندارد

دریافت خبر : سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1397 ساعت 15:0
محمدرضا اصلانی: فهم موسیقیایی کلام در بسیاری از فیلم های ایرانی وجود ندارد

تهران (پانا) - محمدرضا اصلانی صدا را به عنوان مقوله ای زیبایی شناسانه معرفی می کند که در کنار تصویر می تواند معنای سومی خلق کند. او می گوید آواهای دیالوگ، خود امری موسیقیایی و معنادار هستند اما در سینمای ایران فهم موسیقیایی کلام در بسیاری از موارد وجود ندارد.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نخستین جلسه درس گفتارهای «صدا» و «موسیقی» در سینمای مستند با حضور اساتید: محمدرضا اصلانی، ستار اورکی و بهروز شهامت ، بعدازظهر روز گذشته (دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 97) ، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آغاز شد .
ستار اورکی: ساخت موسیقی می تواند نجات بخش یک مستند باشد
در نخستین کارگاه، ستار اورکی تاریخچه ای از موسیقی فیلم ارائه داد و گفت: متاسفانه بخش موسیقی آثار مستند جدی گرفته نمی شود، به این دلیل که معمولا بودجه کمی برای تولید این آثار وجود دارد. گاهی بودجه آثار مستند یک چهارم دستمزد من است و همین موضوع کارگردانان علاقمند به موسیقی را ناچار به استفاده از موسیقی انتخابی می کند.
آهنگساز فیلم «جدایی نادر از سیمین» با تاکید بر این که موسیقی می تواند نجات بخش یک مستند باشد یا آن را نابود کند، تصریح کرد: از میان 14 مستندی که تاکنون کار کرده ام جز سه مورد باقی از آثار پیشین من انتخاب شده اند چون کارگردان بودجه کافی برای ساخت موسیقی نداشته است. موسیقی انتخابی به فیلم لطمه می زند چرا که موسیقی ساخته شده الهام بخش تصاویر دیگری بوده و برای این تصاویر تازه ساخته نشده است.
وی افزود: گاهی مستندی درباره ایران ساخته می شود و از موسیقی جهانی برای آن استفاده می کنند که اتفاقی ناگوار است و به نظرم باید این ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@