علی غلامی با اشاره به اینکه در حوزه هایی که دین قانونگذاری کرده تا اجازه ندهد که به سراغ عرف بروید، نمی توانید، بیان کرد: در موضوع حجاب وقتی شرع حد تعیین کرده عرف نمی توانند آن حد را جابه جا کنند؛ اما اینکه عرف جمع شوند بگویند چهار تار مو این قدر حساسیت ندارد، سؤال می کنم فرق چهار دانه مو با پنج تا چیست؟ یعنی اگر باب عرف را باز کردی دیگر نمی توانی خط بگذاری.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، علی غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» که ۲۶ شهریورماه از شبکه سه سیما پخش شد در پاسخ به این سؤال که «مگر اسلام نگفته لا اکراه فی الدین، پس چرا حجاب انتخابی نیست» تصریح کرد: در اصل دین اکراه نیست، شما مختارید هر دینی را انتخاب کنید ولی وقتی وارد اسلام شدید در انتخاب احکام اختیار ندارید، باید به همه احکام پایبند باشید، حالا سؤال می شود، پس در چه چیز اکراه نیست؟ در اینکه اصل دین را بپذیرید یا نپذیرید، قرآن می فرماید یک عده می گویند این را می خواهیم و این را نمی خواهیم، ما چنین چیزی نداریم.
وی در پاسخ به این سؤال که «پس چرا اولش می گوید دین اکراه ندارد»، گفت: دین اکراهی نیست چون قابل اکراه نیست، اینکه شما معتقد به وحدانیت و قدرت و حکمت خدا نیستید من می توانم اینها را به زور به شما تحمیل کنم؟ احکام و آثار دین هم اکراهی نیست بعضی از آنها مثل نماز فردی است، اما یک احکامی هم فردی و هم اجتماعی است مثل حجاب که یک بُعد اعتقادی دارد و یک بعد اجتماعی که در بعد اجتماعی آن من می توام با قانون جلوی شما را بگیرم ولو شما به آن اعتقاد نداشته باشید.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «منظور از عرف چیست» یادآور شد: عرف دو معنا دارد ما یک عرف داریم که می شود معنای تقنین به این می گویند عرفی گرایی، عرفی گرایی به این معنا که شما در قانونگذاری جز توجه به عرف و خواست جامعه به هیچ چیز دیگری توجه نمی کنید، این همان چیزی است که در نظام های مدعی دموکراسی به آن می پردازند و مبنای قانون را عرف می دانند نتیجه این می شود که در یک ایالت کسی که مرتکب قتل شود اعدامش می کنند در ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار