احسان باقریان قناد کارشناس ارشد علوم اقتصادی اختصاصی اقتصاددان : از قرن هجدهم و با رشد سریع صنایع در اروپا , اولین اندیشه های اقتصادی ظهور کرد. این اندیشه ها, در پی تئوریزه کردن رشد کشورهای درحال ظهور, علل و عوامل, راهکارهای هدایت و راهبری و بررسی پیامدهای ممکن بود. از جمله مکاتب پایه در توسعه اقتصادی، نظریه مزیت […]

احسان باقریان قناد کارشناس ارشد علوم اقتصادی
اختصاصی اقتصاددان : از قرن هجدهم و با رشد سریع صنایع در اروپا , اولین اندیشه های اقتصادی ظهور کرد. این اندیشه ها, در پی تئوریزه کردن رشد کشورهای درحال ظهور, علل و عوامل, راهکارهای هدایت و راهبری و بررسی پیامدهای ممکن بود.
از جمله مکاتب پایه در توسعه اقتصادی، نظریه مزیت نسبی دیوید ریکاردو، اقتصاددان برجسته اقتصاد کلاسیک است. براساس این نظریه, مبادله آزاد مابین کشورها, باعث افزایش مقدار تولیدات (محصول) جهانی می شود. اگر هر کشوری به تولید کالاهایی روی آورد که توانایی تولید آن ها را با هزینه نسبی کمتری (در مقایسه با دیگر شرکا و رقبای تجاری خود) دارد، در این صورت کشور مفروض قادر خواهد بود, مقداری از کالاهایی را که با هزینه کمتری تولید می کند با کالاهای دیگری که کشورهای های دیگر قادر به تولید ارزانتر آن ها هستند, مبادله کند.
مزیت نسبی عبارت است از توانایی یک کشور در تولید و صدور کالایی با هزینه نسبی کمتر و قیمت ارزانتر. به این مفهوم که هر کشوری که در کالای خاصی مزیت نسبی دارد، در تولید و صادرات آن کالا تخصص پیدا خواهد کرد و در مقابل، کالاهایی را که در آنها مزیت نسبی ندارد را از سایر کشورها وارد خواهد کرد تا نیاز تقاضا کنندگان را پاسخگو باشد.
جنبه های کاربردی مزیت نسبی
الف) در زمینه تولید :
نظریه های سنتی تجارت بین الملل اصولاً مزیت نسبی را در زمینه تولید مورد بحث قرار داده اند. برای نمونه نظریه بهره مندی از عوامل تولید، مزیت های نسبی هر کشور را در تولید و صدور کالا یا کالاهایی تبیین می کند که آن کشور برای تولید آن کالا یا کالاها از عوامل تولید فراوان و ارزان بیشتر استفاده ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار