ظهور پارادایم های جدید آموزش عالی و موقعیت یابی دانشگاه آزاد اسلامی

دریافت خبر : دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 ساعت 11:53
ظهور پارادایم های جدید آموزش عالی و موقعیت یابی دانشگاه آزاد اسلامی

درک ضرورت تغییر ساختارهای سنتی دانشگاه ها و ابداع ساختارهای سازمانی جدید، پارادایم های مختلفی را در حوزه مدیریت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به دنبال داشته است.
بنیانی ترین تحول در آموزش عالی در جهان، تغییر در ماموریت دانشگاه از «آموزش متخصص» به «تربیت نیروی کارآفرین» است. به عبارت دیگر، دانشگاه های جهان اکنون از وظیفه متخصص پروری به موسس پروری تغییر وضعیت داده اند. وجود رقبای قدرتمند در کنار دانشگاه ها و همچنین تغییرات محیطی عمیق، به تحقق اهدافی چون تولید فارغ التحصیلان با کیفیت بهتر، جذب استادان و دانشجویان با کیفیت بالاتر، اولویت دادن به مشتری (دانشجو)، بهبود کیفیت آموزش و پژوهش، بهبود تسهیلات فیزیکی پشتیبان آموزش، مشارکت در توسعه ملی و منطقه ای و بین المللی، ایجاد همکاری های راهبردی با بخش خصوصی و تنوع در تولید منابع مالی و غیرمالی انجامیده است.
ظهور پارادایم های جدید در دانشگاه ها، تغییرات سازمانی و مدیریت در نظام های آموزش عالی را اجتناب ناپذیر ساخته است؛ این پارادایم ها در کشورهای مختلف متفاوت است. برخی از تغییرات حاصل از ظهور این پارادایم ها عبارتند از نقش پررنگ تر مقامات ارشد دانشگاه در برنامه ریزی های راهبردی، تعیین و تعریف اهداف و رهبری سازمان، کاهش تعداد مقامات ارشد داخلی و مشارکت کارشناسان دولت و نمایندگانی از بخش تجارت در بدنه اجرایی و ساختار تصمیم گیری دانشگاه ها، انتقال قدرت تصمیم گیری بیشتر به همراه پاسخگویی و مسئولیت پذیری به رهبران واحدها یا معاونان، تبدیل ساختارهای سلسله مراتبی پیچیده به ساختارهای شبکه ای و مدیریت و اداره دانشگاه همانند یک شرکت تجاری و ظهور ایده دانشگاه های کارآفرین.
درک ضرورت ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@