هفته سالمند از سوم تا نهم مهرماه با شعار فرصت های برابر برای تمام سنین از امروز آغاز شده و هر روز آن تحت عنوان خاصی با توجه به مسائل مرتبط با دوره سالمندی نام گذاری شده است.

پروین محمدی/
هفته سالمند از سوم تا نهم مهرماه با شعار فرصت های برابر برای تمام سنین از امروز آغاز شده و هر روز آن تحت عنوان خاصی با توجه به مسائل مرتبط با دوره سالمندی نام گذاری شده است.
امروز سوم مهرماه نخستین روز این هفته و روز «سالمند، سلامت و سبک زندگی سالم» نام گذاری شده است. به این بهانه با دکتر منوچهر قلخانی متخصص رفتار حرکتی از دانشگاه فردوسی مشهد، ورزشیار سالمندان و مدرس دانشگاه به گفت وگو نشستیم تا در این خصوص از نظرات و توصیه های یک متخصص آگاه شویم:
به اعتقاد دکتر قلخانی بزرگسالی و سالمندی دوره ای حساس در طول عمر یک فرد است که اگر روش های مقابله یا سازش با این دوره را فرا نگیرد به طور حتم با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به تحقیقات و مقالات علمی معتبر افزود: به طور کلی در متون و مقالات علمی نشان داده شده است که تمام سیستم های حسی و حرکتی در دوران سالمندی افت در کارکرد و ساختار پیدا می کنند. ازاین رو ورزش به عنوان یک راهبرد مهم و ضروری برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن افت و زوال سیستم های بدن شناخته شده است. افزون بر آن در پژوهش ها و بررسی های متخصصان تأثیر برنامه های ورزشی بر بهبود کارایی دستگاه قلبی عروقی، عصبی و عضلانی به اثبات رسیده است و بیشتر متخصصان حوزه ورزش معتقدند زمانی فواید ورزش در یک سالمند مشاهده می شود که بر اساس اصول علمی طراحی شده باشد، چه بسا افرادی که سال هاست ورزش می کنند اما به علت نداشتن آگاهی نتیجه بهینه از ورزش را نمی گیرند.
*کدام برنامه ورزشی مناسب ما هست؟
وی در پاسخ به این پرسش که بهترین برنامه ورزشی برای یک سالمند و بزرگسال چیست؟ اظهار داشت: باید به شرایط آمادگی جسمانی و روانی ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار