گوى فلک در خمِ چوگان ما

دریافت خبر : شنبه 18 آذر 1396 ساعت 4:49

| فرهاد نظرى| مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوى و طبیعى|
گزافه نیست اگر بگوییم چوگان بیش از همه عناصر فرهنگ ایرانى در شعر و ادبیات، هنرهاى تجسمى، نقالى و روایتگرى، معمارى، موسیقى و دیگر شاخه هاى فرهنگ و تمدن ایران اثر گذاشته و انعکاس داشته است. شاعر نامدارى نمی شناسیم که تمثیلى از چوگان نیاورده باشد یا نقاش و نگارگرى که به مجلسى از چوگان بازى نپرداخته بود. چوگان نزدیک به دو هزار سال موضوع هنرمندان و سخنوران ایران بوده است. چوگان دستمایه بسیارى از زیباترین، دل انگیزترین و گویاترین تمثیل هاى شعر بوده است. چوگان کهن ترین بازىِ گروهىِ شناخته شده در جهان است که سابقه اش دست کم به بیش از 2هزار سال در ایران مى رسد. البته در خبر است که وقتى اسکندر مقدونى به ایران آمد، دارا (داریوش سوم هخامنشى) گفت، به جاى جهانگشایى چوگان بازى کنند. در چوگان، دو تیم سوار بر اسب رقابت می کنند و هدف این است که گوى (توپ چوگان) را با چوبى به نام چوگان از دروازه تیم حریف بگذرانند. چوگان شامل بازی اصلی، موسیقی و روایتگرى است. در متون و مجالس نقاشى تاریخى، می خوانیم و می بینیم که عده اى با نواختن طبل و نقاره و سرنا در کار تهییج چوگان بازان مى بوده اند و نقالان داستان هاى حماسى نقل می کرده اند. به تعبیرى چوگان، مشق رزمِ سپاهیان و سپهسالاران بوده که مهارت خود در مبارزه و سوارکارى را بالا می برده اند. در میدانِ چوگان، تفاوتى میان چوگان بازان زن و مرد نیست. شاید داستان چوگان بازى خسرو پرویز، پادشاه ساسانى با شیرین، دختر شاه ارمن از معروف ترین داستان هاى ایرانى است که نشان می دهد در چوگان، زنان و مردان مى توانند در کنار یکدیگر یا روبه روى هم ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

آخرین اخبار عمومی

آخرین اخبار روزنامه شهروند

اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@