ساعت 24 - انفجار عصر سه شنبه در بندر بیروت که بیش از ۱۵۰ کشته و ۶ هزار زخمی بر جای گذاشت و نیمی از این شهر را ویران کرد، افزون بر خسارت های جانی و مالی، رقابت تجاری میان کشورهای منطقه را وارد مرحله ای تازه ای کرد؛ رقابتی که بازیگران اصلی آن ترکیه، چین، اسرائیل، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و روسیه هستند.

آموس هاریل، در روزنامه هاآرتص به بررسی تاثیر انهدام بندر بیروت پرداخت و نوشت: «در کوتاه مدت دولت (لبنان) برای اطمینان از ادامه واردات کالاها به کشور باید مسیرهای تازه ای را پیدا کند. ولی در بلندمدت بازسازی بندر اجتناب ناپذیر خواهد بود .» قدرت های بزرگ یا کشورهای ثروتمند با هدف گسترش نفوذ منطقه ای خود برای کسب این پروژه به رقابت بپردازند. این تحلیل گر اسرائیلی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده را از جمله کشورهایی دانسته که تلاش خواهند کرد به بهانه بازسازی بندر بیروت، وسعت بخش بزرگی از لبنان را در اختیار بگیرند تا از این طریق نفوذ ایران و حزب الله را کاهش دهند . او چین را نیز به لحاظ دارا بودن فرصت طلبی اقتصادی از مشتریان بالقوه این پروژه دانسته و حتی برآورد کرده که اگر روسیه نیز منابع مالی لازم را در اختیار داشته باشد، بی تمایل نخواهد بود که افزون بر بندر طرطوس سوریه، در بندر دیگری در حاشیه مدیترانه نفوذ داشته باشد . فریدون برکشلی، مدیرگروه مطالعات انرژی وین نیز با انتشار پیامی در صفحه شخصی توئیتر خود، مهم ترین برندگان انهدام بندر بیروت را ترکیه و اسرائیل عنوان کرد . آقای برکشلی در توضیح ادعای خود نوشته است: «ترکیه مدت هاست که برای توسعه و تقویت زیر ساخت ها و تاسیسات بندر مرسین برنامه ریزی کرده است.» او افزوده است: «چین برای توسعه بندر حیفا، قراردادهای بلند مدتی را در دست اجرا دارد. هر دو کشور برای جایگزینی بندر بیروت اعلام آمادگی کرده اند .»
مرسین در ساحل دریای مدیترانه واقع شده و دومین بندر بزرگ ترکیه پس از بندر آمبارلی در نزدیکی استانبول به شمار می رود. مرسین دروازه تجارت ترکیه از طریق دریای مدیترانه است. این کشور با ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار