بیم و امیدهای بهره‌برداری از نخستین پروژه ریلی خراسان شمالی

لوگوی ایرنا ایرنا . یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ساعت ۱۵:۵۵
بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی از معدود استان هایی است که از شبکه حمل و نقل ریلی محروم است اکنون با قرار گرفتن پروژه ریلی اسفراین در مراحل پایانی، این امیدواری وجود دارد که استان در مسیر بهره برداری از نخستین پروژه ریلی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا هرچند خراسان شمالی از نظر گستره، جمعیت، ظرفیت های معدنی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری و همچنین از لحاظ تولید ناخالص داخلی جزو استان های میانی کشور است اما زیرساخت های لازم را برای توسعه ندارد.
 به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دسترسی به شبکه ریلی به عنوان یکی از مولفه های توسعه اقتصادی می تواند توسعه و تحول اقتصادی در استان را فراهم کند. 
راه ریلی و صنایع بزرگ
استقرار صنایع بزرگی همچون مجتمع صنعتی فولاد و لوله گستر با تولید سالانه افزون بر ۷۰ هزار تن محصولات فولادی، صنایع پتروشیمی، سیمان و سایر صنایع که سالانه بخشی از محصولات آن به مناطق مختلف و بنادر کشور حمل می شود بر اهمیت ایجاد حمل و نقل ریلی در استان افزوده است.
به گفته مسوولان در صورت ایجاد شبکه ریلی به عنوان زیر ساخت مهم توسعه اقتصادی، جابه جایی ۳.۵ میلیون بار و مسافر، افزایش بهره وری، کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات جاده ای و کاهش هزینه های حمل و نقل کالا و محصولات به یک سوم و صرفه اقتصادی را برای تولیدکنندگان خراسان شمالی  رقم خواهد زد. 
استقرار صنایع بزرگی همچون مجتمع صنعتی فولاد و لوله گستر با تولید سالانه افزون بر ۷۰ هزار تن محصولات فولادی، صنایع پتروشیمی، سیمان و سایر صنایع که سالانه بخشی از محصولات آن به مناطق مختلف و بنادر کشور حمل می شود بر اهمیت دوچندان ایجاد حمل و نقل ریلی در استان افزوده است.
حال پس از سال ها چشم انتظاری، زیرسازی نخستین و تنها پروژه ریلی اجرایی خراسان شمالی به طول ۵۷ کیلومتر در مسیر جوین _ اسفراین در قطعه اول ۹۰ درصد و در قطعه دوم ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یک گام تاپایان بهره برداری و تحقق رویای دیرینه مردم و طنین انداختن سوت ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار