قدرت قصه پردازی و ضعف تکنیک؛ تفاوت تئاتر کودک ایران با آثار جهانی

ایرنا شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۰
تهران- ایرنا- محسن پورقاسمی کارگردان نمایش «بالتازار» که با این اثر در بیست وششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، قدرت در قصه پردازی و ضعف های تکنیکی را دو عامل اصلی تفاوت نمایش کودک و نوجوان ایران با نمونه های جهانی می داند.

محسن پورقاسمی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره مقایسه جشنواره های تئاتری کشورمان با رویدادهای حوزه نمایش در عرصه بین الملل ضمن اشاره به تجربه حضورش در جشنواره های هنرهای نمایشی در ایران و برخی از کشورهای صاحب تئاتر مانند آلمان گفت: باید پذیرفت جشنواره های بین المللی در خارج از کشورمان از لحاظ امکانات و سخت افزار از ما جلوتر هستند. تماشاخانه های کشورهای صاحب تئاتر با سالن های ما قابل قیاس نیست.
وی ادامه داد: امکانات و سخت افزارهای کشورهای صاحب نام در عرصه نمایش از استانداردبودن تالارها گرفته تا امکانات فنی تولید آثار تئاتری مانند ابزارهای مدرن نور، صدا و صحنه در قیاس با امکانات سالن های نمایشی ما بسیار پیشرفته تر و به روزآمدتر است.
این مدرس تئاتر یادآور شد: اما از این نکته نیز نباید غافل شد که مهمترین ویژگی هنرمندان ایرانی متوجه این اصل است که آنها همواره محدودیت ها را به فرصت تبدیل می کنند. به همین سبب است که شاهدیم تولیدات هنری هنرمندان کشورمان در تمامی عرصه ها از جمله تئاتر قابلیت رقابت با آثار جهانی را دارا هستند.
جاذبه قصه های ایرانی برای مخاطبان جهانی
پورقاسمی با اشاره به مهمترین امتیاز نمایش های کودک و نوجوان کشورمان تصریح کرد: ویژگی مهمی که در تئاتر ما وجود دارد و اصلی ترین تفاوت درام ایرانی با نمونه های جهانی را به خصوص در عرصه تئاتر کودک و نوجوان در قیاس با آثار جهانی رقم می زند به سنت کهن و عمیق قصه گویی فرهنگ ایرانی باز می گردد.
نمایش های کودک و نوجوان ایرانی در روایت و قصه گویی بسیار جلوتر از نمونه های جهانی است. ما به لحاظ ادبیات داستانی، سنت روایت شفاهی و غنا و عمق قصه های مان بسیار جلوتر از ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار