قصه ی پرچالش خطوط قرمز در سینمای ایران/ تابوشکنی در فیلم های ایرانی با کلاه گیس، زن پوشی و صیغه موقت

لوگوی ایلنا ایلنا . جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ساعت ۹:۷

تابوشکنی در سینمای ایران و عبور از برخی خطوط قرمز در مقاطع مختلف باعث شده راه تازه ای در سینمای ایران باز شود و اتفاق های متفاوتی در تولید فیلم و سریال رخ دهد. چه فیلم هایی در سینمای بعد از انقلاب دست به تابوشکنی زدند؟ پرسشی که در این گزارش به آن پاسخ می دهیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، پخش سریال «روزهای ابدی» و استفاده بازیگران زن این سریال از کلاه گیس باعث شد بازهم موضوع رعایت خطوط قرمز و حد و حدود ممیزی مجدد مطرح شود. در طول چهار دهه گذشته همواره خطوط قرمز با سلیقه های مختلف مدیریتی و نگاه های متفاوت جریان های سیاسی تغییرات گسترده ای کرده است. فیلمی که در مقطعی جزو آثار توقیفی به حساب می آمد و مسئولان وقت از آن به عنوان یک اثر ساختارشکن نام می بردند دقیقا در دوره بعد و با روی کار آمدن دولتی دیگر امکان نمایش آن اثر مهیا شده و هیچ مشکلی برای آن به وجود نیامده است. 
فیلم سینمایی «کاناپه» جدیدترین چالش سینمای ایران در زمینه ممیزی است. ممیزی دوگانه ای که با پخش سریال «روزهای ابدی» باعث شد این پرسش مطرح شود که چه فرقی میان دو اثر نمایشی وجود دارد که در مورد یکی با سختگیری امکان نمایش آن وجود ندارد و دیگری از شبکه یک سیما هر شب پخش می شود؟ 
صحبت های کیانوش عیاری در برنامه زنده شبکه چهار سیما یک حرف ناگفته درون خود دارد. آن هم اینکه هر فیلمی بالاخره یک روزی امکان نمایشش فراهم می شود و درباره مسئله استفاده از کلاه گیس سینمای ایران باید یک چاره جدیدی پیدا کند. 
به بهانه این اتفاق و عدم نمایش فیلم سینمایی «کاناپه» نگاهی می اندازیم به فیلم هایی که در طول چند دهه سینمای پس از انقلاب خطوط قرمز را جابجا کرده و برخی تابوها را شکستند. 
...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار