دریافت خبر : سه‌شنبه 05 دی 1396 ساعت 12:41

توقف ناشنوایی موش ها با ژن درمانی
دانشمندان توانستند با موفقیتDNA موش ها را با جهش ژنتیکی خاصی تغییر دهند تا از ناشنوایی کامل آنها جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ورج، اگر ایمنی این روش ویرایش ژن ثابت شود، می تواند یک روز برای درمان همین نوع از کم شنوایی در انسانها نیز استفاده شود .
محققان ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas9 به داخل گوش موش های زنده با ناشنوایی ناشی از جهش تزریق کردند. براساس تحقیق منتشر شده در مجله "نیچر" (Nature) این قیچی های مولکولی توانستند دقیقا کپی یک ژن عامل بیماری را بدون ایجاد اختلال در نسخه سالم، قطع کنند. اگرچه محققان معتقدند که می توانستند تنها یک بخش کوچکی از سلول های گوش را ترمیم کنند که باعث می شد موش های تحت درمان قدرت شنوایی خود را کاملا از دست بدهند .
طی چند سال گذشته گام های بزرگی در زمینه ویرایش ژن برداشته شده است. در ماه گذشته، دانشمندان تلاش کردند تا برای اولین بار DNA فردی را درون بدن خودش و به منظور درمان یک اختلال ژنتیکی به نام "سندرم هانتر"، درمان کنند. این تکنیک یاد شده در تلاش است تا DNA را در داخل بدن یک حیوان زنده، در این مورد روی موش ها، ویرایش کند. اگرچه که هنوز زود است تا این روش درمانی به کلینیک ها راه پیدا کند ولی گامی مهم در توسعه ژن درمانی است که به منظور درمان یا پیشگیری از بیماری هایی است که با ژن ها سر و کار دارند .
فیدور اورنو، معاون موسسه بیوتکنولوژی آلتیوس می گوید: هم اکنون ما وارد دوره ای شده ایم که ژنوم انسانی به عنوان یک داروی واقعی تلقی می شود.
وی افزود: این تحقیقات اولین گام مهم و چشم اندازی قوی برای امید بخشی به بیمارانی است که این جهش ژنی را داشته اند .
دانشمندان این مکانیسم را برای ویرایش قطعات کد ژنتیکی طراحی کرده اند. این تکنیک به سرعت در حال پیشرفت است. سال گذشته درچین، پزشکان سلول ...