آموزش و پرورش کِی به داستان پرداخته؟

دریافت خبر : یکشنبه 01 بهمن 1396 ساعت 3:43
آموزش و پرورش کِی به داستان پرداخته؟
زهرا عبدی می گوید: آموزش و پرورش کی و چگونه به ادبیات داستانی ایران پرداخته است که ما انتظار به بار نشستنش را داشته باشیم؟

این داستان نویس ساکن کانادا که رمان «ناتمامی»اش امسال نامزد نهایی چند جایزه ادبی بوده است به پرسش های ایسنا درباره چرایی استقبال مخاطبان ایرنی از آثار ترجمه به نسبت آثار تالیفی، نقش نویسنده های ایرانی در این بین و همچنین نقش رسانه ها در این زمینه پاسخ داده است.
عبدی در پاسخ های مکتوبش به این پرسش ها نوشته است:
ارسطو می ­گوید ضعف در داستان گویی موجب سقوط و انحطاط اجتماعی است. از یک فرهنگ، بدون داستان گویی چه باقی می ماند؟ هر ملتی با انتخاب راوی، روایت زندگی اش را به سامان می کند. ما در جامعه­ ای زندگی می ­کنیم که ۴۰ سال است زمان بسیار زیادی از فعالیت­ های غیردرسی در مدارس به طور سازمان یافته، صرف امور تبلیغاتی برای گفتمان غالب می شود. آموزش و پرورش کی و چگونه به این مهم یعنی ادبیات داستانی ایران پرداخته است که ما انتظار به بار نشستنش را داشته باشیم؟
ما بسیار شنیده­ ایم که در متروهای دیگر کشورها، مردم کتاب می ­خوانند، شک نکنید یکی از عوامل مهم این توجه به مطالعه پی افکندن آن از ابتدا و در مدرسه است. شما سوال کردید چرا از اثر ترجمه بیشتر استقبال می شود و من می ­گویم به خاطر وضعیت بیراهه­ آموزش و پرورش، کسی به رمان خواندن تشویق نمی ­شود. کجا معلم ادبیات درباره­ رمان فارسی می­ تواند در مدرسه آزادانه حرف بزند؟ آیا آوردن اسم هدایت و گلشیری و براهنی در مدارس مجاز است؟ در تمام کشورهای توسعه یافته حتما درباره رمان معاصرشان در مدرسه آموزش می­ دهند.
ببینید تاریخ تجربه اندیشه ­ورزی بشری نشان داده وقتی هر چیزی را در قالب بسته فکری به اذهان تحمیل کنید، خودش را می­ بندد و سنگ می شود. کتاب­ های نویسندگان ما در ارشاد می­ ماند و بعد از ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@