نیم نگاهی به فراز ها و فرود های پراید

ایران اکونومیست چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳
ایران اکونومیست- قریب به ۲۵ سال است که خودروی پراید در خیابان ها و جاده های ایران می تازد، اتومبیلی که با وجود انتقادات بسیار، همچنان به عنوان یکی از پر فروش ترین خودروی کشور عرضه اندام می کند، در ذیل این گزارش دلایل و عوامل گرایش جامعه به خرید این خودرو مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تردید، پراید از نمونه خودرو هایی است که تردد آن در جاده ها و معابر، بیش از هر اتومبیل دیگری، در اقصی نقاط کشور مشاهده و دیده می شود.
پراید، از خودرو هایی است که تولید آن در کره جنوبی آغاز شد و در ایران نیز از سال ۱۳۷۲، توسط شرکت سایپا عرضة آن در دستور کار قرار گرفت.
البته برای نخستین بار، پراید، توسط شرکت آمریکایی فورد ساخته و تولید شد و به واقع برخلاف تصور عمومی جامعه، خواستگاه اصلی این اتومبیل کشور آمریکا است و البته پس از آن، کره ای ها بصورتی انبوه تر، نسبت به ساخت این خودرو مبادرت ورزیدند.
به واقع، پراید، با سفارش شرکت فورد آمریکایی و در شرکت مزدای ژاپن طراحی شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به شرکت سایپا فروخته شد.
در طول سالیان گذشته، انتقادات بسیاری نسبت به ایمنی این خودرو مطرح شده تا جایی که بنابر بررسی ها و گزارشات موجود در سال ۱۳۹۲، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، پراید را رکوردار تعداد کشته در وسایل نقلیه عنوان نمود و میزان تلفات این خودرو در سال مذکور، بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ نفر اعلام شد.
عدم ایمنی مناسب خودروی مذکور باعث شد تا در مقطعی، پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، طرحی را در دستور کار قرار دهد تا بواسطه آن تردد خودرو تنها در حوزه های درون شهری مجاز شمرده شود و به واسطه آن عبور و تردد پراید، در جاده های برون شهری کشور غیر قانونی اعلام شود، اما به دلیل تعدد و کثرت این خودرو در سطح جامعه و برخورداری بسیاری از خانوار های ایرانی از این خودرو، در مقام عمل، طرح مذکور مسکوت ماند و در مقام عمل اجرایی نشد.
سازمان استاندارد کشور نیز بار ها نسبت به این خودرو و تولید آن موضع گیری ...

سرخط اخبار