بسیج ملی تغذیه از ۱۴ تا ۳۰ دی امسال با شعار ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم در حال اجرا است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، مرکز فارس ،رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی است.
رضیه شناور با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی خودمراقبتی توجه به تغذیه و الگوی مصرف غذایی توسط فرد است، افزود: خودمراقبتی تغذیه ای یعنی هر فردی با مفهوم تعادل و تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه آشنا باشد.
او با بیان اینکه با اجرای توصیه های آموزشی می توانیم از الگوی تغذیه ای سالم و جانشین های غذایی مناسب با شرایط اقتصادی موجود بهره مند شویم، افزود: رعایت تعادل و تناسب در مصرف گروه های غذایی و معرفی جایگزین ها در هر گروه غذایی بر اساس هرم غذایی ایران و تشویق و ترویج باغچه های خانگی برای افزایش دسترسی و مصرف سبزی و صیفی از جمله راهکار های الگوی تغذیه ای سالم است.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه، افزود: ترویج تولید و مصرف حبوبات به عنوان یک منبع پروتئینی ارزان و آموزش خانواده ها در خصوص مصرف همزمان غلات و حبوبات مانند برنج و عدس یا نان و لوبیا از دیگر توصیه هایی است که خانواده ها باید به آن توجه کنند.
او ادامه داد: پرهیز از مصرف مکرر تنقلات بی ارزش تغذیه ای، فست فود ها و غذا های رستورانی پُرهزینه که دارای قند و نمک و چربی هستند بر آموزش خانواده ها تاکید کرد.
شناور با بیان اینکه مصرف روغن های گیاهی گران قیمتی همچون روغن هسته انگور و سبوس برنج، هیچ ضرورت تغذیه ای ندارد، اضافه کرد: فرآورده های لبنی مانند شیر و ماست و پنیر، باید سهم کافی در سبد غذایی خانوار داشته باشند؛ همچنین بر آموزش و ترویج تهیه غذا های مختلف با کشک به عنوان یک جایگزین مناسب در گروه ...

سرخط اخبار