صف طولانی فیلم های اجتماعی که پروانه نمایش نگرفتند

تابناک چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵
سازمان سینمایی در راستای سیاست های شفاف سازی خود، لیست تمامی متقاضیان ساخت فیلم سینمایی اعم از موارد ردشده، اصلاح و تایید شده و تایید شده را طی دست کم دو سال اخیر اعلام کند تا مشخص شود مباحثی که در فضای غیررسمی سینما درباره شدت عمل و سخت گیری کم سابقه در این حوزه از ابتدای سال مطرح می شود تا چه میزان دقیق است...

برخی فیلمسازان به ویژه از میان فیلمسازان فیلم اولی که نخستین تجربه شان را در مقام کارگردان فیلم بلند داستانی در پیش دارند، با چالش جدی برای دریافت پروانه نمایش در بیش از یک سال اخیر مواجه شده اند؛ چالشی که از ابتدای سال نود و هشت تشدید شده و چنین تصور می شود که راهکاری کم دردسر برای مواجهه مسئولان سینمایی با عوارض پس از تولید چنین آثار سینمایی است.
به گزارش «تابناک»؛ پس از روی کار آمدن محمدمهدی حیدریان در راس سازمان سینمایی، روند صدور پروانه ساخت برای فیلم های اجتماعی با دشواری هایی همراه شد و به نوعی به جای آنکه مسئولان سینمایی پس از تولید فیلم سینمایی درگیر توقیف، ممیزی سنگین و... شوند، همان ابتدا یا دست به اصلاح جدی فیلمنامه می زدند یا اساساً فیلمنامه را رد می کردند که این مسئله منجر به تقلیل سطح برندگی سینمای اجتماعی شد، به گونه ای که به جز آثار انگشت شماری در هر سال، هیچ درام اجتماعی فروش چشمگیر و همراه با سوددهی نداشت.
تماشاگر که به قدر کفایت خسته است و دست کم در این دوره زمانی به سینما به چشم فرصتی برای استراحت نگاه می کند، اولویتش تماشای فیلم های کمدی است و همانگونه که آمار فروش نشان می دهد مجموع فروش فیلم های کمدی در سال های اخیر چندین برابر دیگر ژانرها است و گردش مالی سینما عمدتاً بر این ژانر متمرکز است. کاهش فیلم های اجتماعی برنده نظیر «ابد و یک روز»، «متری شیش و نیم» و «مغزهای کوچک زنگ زده» و گرایش دادن فیلمسازان به درام های خنثی نیز تماشاگر را متقاعد کرد که همچنان به دنبال تماشای کمدی به عنوان اولویت اولش باشد.
با روی کار آمدن حسین انتظامی در سازمان سینمایی، تصور می شود فضای سینما تغییر کند اما انتظامی نیز ...

سرخط اخبار