تشبیه موسیقی به تابلوی نقاشی

برنا نیوز پنج شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۱
بهزاد عبدی آهنگساز سینما و موسیقیدان مقاله ای درمورد موسیقی علمی نوشته است که در ادامه آن را می خوانید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بهزاد عبدی آهنگساز سینما و موسیقیدان در مقاله ای از موسیقی علمی صحبت به میان آورده است. او در این مقاله نوشته است: وجهی از هنر موسیقی که بازتابنده ابعاد کمتر پرداخته شده ای از این هنر است. همانطور که ابوعلی سینا نیز می گوید: «موسیقی علمی است ریاضی که در آن از چگونگی نغمه ها از نظر ملایمت و سازگاری، و چگونگی زمان های بین نغمه ها بحث می شود».
این آهنگساز یادداشت خود را در صفحه تلگرامش منتشر کرده است که متن آن در ادامه می آید:
مقوله موسیقی وقتی علمی می شود، وقتی از دایره احساس بیرون می آید و در نهایت وقتی در جهان امروز ارائه می شود، باید قابل دفاع باشد. باید قوانین نوشته شده ای داشته باشد که بتوان بر آن ها استناد کرد.
ملودی، تم، موتیف و نغمه در همه فرهنگ ها و ژانرها اصول ثابتی دارند.
طبیعی است در بیشتر مواقع ملودی برای بحرها و عروض شعری ساخته می شود. مخصوصا ایران که کشور شعر است و اصولا بیان هنری در آن بیشتر رنگ شعر می گیرد. چه کلام داشته باشد چه نداشته باشد. ولی همین ملودی باید با اصول علمی حرکت کند که در موسیقی غربی رعایت فرم است و در موسیقی ایرانی رعایت ردیف(البته نه مدل خشک آن و ارائه گوشه ها) است که اگر چنین شود، فارغ از این که چندصدایی هست یا خیر نام سازنده آن اثر آهنگساز است.
آهنگساز و ملودی ساز، تفاوتشان در تک صدایی یا چندصدایی بودن اثر نیست. آهنگساز کسی است که ساختار ملودی را- حال ساخته خودش باشد یا دیگری- سر و شکل می دهد و اثری قابل دفاع از لحاظ موسیقی علمی ارائه می دهد.
همه می دانیم شاهنامه چگونه شکل گرفته است و داستان و ایده آن از کجاست. ولی همه می گوییم شاهنامه ...

سرخط اخبار