در حکایت مهجوریت دانش حدیث در حوزه/ محمد غفوری نژاد

دریافت خبر : سه‌شنبه 17 بهمن 1396 ساعت 16:30
در حکایت مهجوریت دانش حدیث در حوزه/ محمد غفوری نژاد

شبکه اجتهاد: میراث معرفتی گران قدر احادیث اعتقادی در نظام آموزشی حوزه مغفول مانده است و طلاب علوم دینی عموماً، به صورت رسمی و سیستماتیک، با میراث حدیث اعتقادی شیعه آشنایی پیدا نمی کنند. کم توجهی به میراث حدیث اعتقادی ریشه های تاریخی دارد. کلام امامیه از مدرسه بغداد به بعد، بر اساس عقل خودبنیاد و غیر محتاج به نقل بنا گردید و در مکتب ری و حله نیز همین روند ادامه یافت. در حال حاضر آموزش هایی که طلاب در حوزه اعتقادات می بینند، در حد بالایی متأثر از میراث کلامی حوزه حله است. آموزش های مزبور، در ادامه این سنت هزارساله، بر پایه متون آموزشیِ غیرِ حدیث محور صورت می پذیرد.
۱- کتاب و سنت دو منبع اصلی معارف اسلامی است. هم از این رو، علم تفسیر و علم حدیث در حوزه علوم اسلامی، از علوم پایه محسوب می شود و طالب علم دین ناچار از فراگیری آن دو است. کسی را که با این دو دانش آشنا نباشد، نشاید که عالم دین شمرند. در این میان دانش تفسیر در قرن اخیر به برکت مجاهدت های علامه طباطبایی و برخی افاضل شاگردان ایشان پویایی خود را در مقیاسی محدود، در متن حوزه قم بازیافته و در برنامه آزمون های عمومی حوزه نیز مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته و سهمی هرچند اندک را در نظام آموزشی حوزه از آن خود کرده است. ولی دانش حدیث مهجورتر از همیشه روزگار می گذراند.
در عصر حاضر طلاب علوم دینی پس از طی دوره عمومی تحصیل، عموماً یا به ادامه تحصیل در فقه و اصول و دیگر رشته های تخصصی علوم اسلامی روی می آورند و یا وارد عرصه تبلیغ و ترویج دین مبین می گردند. فعالیت های تبلیغی به صورت آزاد یا در قالب استخدام در ارگان هایی همچون آموزش و پرورش، سیاسی عقیدتی ها، دانشگاه ها و… ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@