شرکت در قرعه کشی برای ثبت نام خودرو، راهکاری جدید برای خرید محصولات ایران خودرو و سایپا است که البته مشکل و عجیب به نظر می رسد. در این مطلب همراه با فیلمی کوتاه، شرایط تازه برای پیش خرید خودرو در ایران را بررسی کرده ایم.

صحبت از انحصار در بازار خودرو ایران، سابقه ای طولانی دارد. فقدان واردات و فعالیت آزاد رقبای داخلی یا خارجی، نه تنها از پیشرفت ایران خودرو و سایپا در سطح جهانی مانع شده؛ بلکه مصرف کننده ی ایرانی را به خرید از آن ها مجبور کرده است. باتوجه به توان مالی عامه ی مردم ایران، همیشه مشتریان پرتعداد برای محصولات ایران خودرو و سایپا وجود دارد؛ اما خودروسازان داخلی حتی توانایی پاسخ به تقاضای این بازار انحصاری را پیدا نکرده اند و همچنان از روش های قدیمی مثل پیش فروش های دراز مدت و اعطای سود مشارکت استفاده می کنند. این شرایط قیمت نهایی محصولات در بازار آزاد را افزایش داده است تا اختلاف ارزش قابلتوجهی بین قیمت کارخانه ای و بهای روز فراهم شود. حالا افرادی که به ثبت نام و دریافت خودرو از ایران خودرو و سایپا موفق شوند، با فروش در بازار آزاد به سود بسیار خوبی می رسند که درنتیجه ی آن، مصرف کننده ی واقعی متضرر می شود و سرمایه ی خود را به نفع دلالان از دست می دهد.
سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با افزایش چشمگیر قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد سپری شد؛ درحالی که قیمت کارخانه ای این محصولات افزایش چندانی نیافت. به بیان بهتر، افزایش تقاضا در میان مردم و ناتوانی ایران خودرو و سایپا در پاسخ به نیاز بازار به رشد قیمت ها منجر شد. جالب تر اینکه خودروسازان نیز به دلیل افزایش نرخ ارز و قیمت مواداولیه، ادامه ی فعالیت و عرضه ی تولیدات خود را زیان ده اعلام کردند. دیگر خودروهای موجود در بازار نیز، هماهنگ با کاهش ارزش پول ملی ایران گران شدند، تا جایی که خرید آن ها برای عامه ی مردم با میانگین درآمد فعلی، غیرممکن شود. حالا میلیون ها ایرانی چاره ای جز ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
عناوین مهم خبری