هجوم اینهمه رنگ سرخ

قدس آنلاین دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۴
این روزها موزه هنرهای دینی امام علی(ع) میزبان نمایشگاه های متنوعی از خوشنویسی، تصویرگری و نقاشی با محوریت عاشورا و ایام محرم است که آثار آن توسط هنرمندان بنام و سرشناسی خلق شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. برای اطلاع بیشتر از کم و کیف برپایی این نمایشگاه ها با این گزارش همراه شوید.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین ،طبقه همکف موزه به آثار دو بخش نقاشی و خوشنویسی مزین شده است و در بدو ورود و نگاه اول با آثار خوشنویسی زیبایی روبه رو خواهید شد که به قلم استاد علی شیرازی کتیبه نویس معروف با اشعاری از محتشم کاشانی از بزرگترین شاعران مرثیه سرای شیعه به رشته تحریر درآمده است. ترکیب بند معروف «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» مرثیه ای حماسی است که در سوگ سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) سروده شده است. اشعار محتشم کاشانی از ابتدا تاکنون نشانه و سمبل مراسم سوگواری شهیدان کربلا در ایام محرم بوده است.
استاد علی شیرازی که در قلم جلی(کتیبه) از شناخته شده ترین خوشنویسان ممتاز و معاصر است، پروژه نوشتن کتیبه های عاشورایی را از سال ۱۳۸۴ شروع و پس از اتمام، در سال ۱۳۸۶ آن را به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیشنهاد کرد که با استقبال مدیریت وقت سازمان خریداری و در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) قرار گرفت. تذهیب این آثار زیر نظر ۳ تیم حرفه ای هر کدام به مدیریت یکی از استادان رامین مرآتی، محسن آقامیری و داریوش جلیلیان ظرف مدت ۶ ماه انجام شد و در مراسم باشکوهی به همراه برپایی چندین کارگاه با حضور مسئولین، مذهبان، استادان خوشنویس و صاحب نظران رونمایی شد.
کتیبه نویسی، یکی از اشکال و گونه های ارائه خوشنویسی است که در تزئینات معماری، به خصوص در دوره اسلامی رواج داشته است. در کتیبه نویسی بیشتر از خطوط عربی و کوفی استفاده می شد، اما تقریباً از دوران صفویه به بعد، کتیبه نویسی نستعیلق آغاز شد و ادامه پیدا کرد. آثاری که در این نمایشگاه نیز به نمایش درآمده، به خط نستعلیق است.
آنچه در کتیبه نویسی مهم است، ترکیب بندی ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار