تهران – ایرنا – گازسوزکردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی آغاز شده که علاوه بر کاهش مصرف بنزین و فعال کردن ظرفیت خالی جایگاه های سی.ان.جی، می تواند تا ۱۳ میلیون تومان در سال صرفه اقتصادی برای خانوارها به دنبال داشته باشد.

از سال ها قبل ایران به عنوان کشوری که دارای دومین ذخایر گازی جهان است، در تلاش بوده تا سهم این سوخت را در سبد انرژی خود افزایش دهد.
از همین رو گازرسانی به مناطق دور و نزدیک کشور در دستور کار قرار گرفت هزاران کیلومتر خط لوله، گازی که عمدتا در جنوب کشور تولید می شد را به همه جای ایران رساندند.
دراین میان اگرچه عمده هدف از گازرسانی، تامین سوخت مورد نیاز صنایع و نیروگاه ها و از همه مهمتر مصرف خانگی و تجاری بود اما موارد دیگری نیز وجود داشت که از مهمترین آن می توان به افزایش سهم گاز در سوخت خودروها اشاره کرد.
تا پیش از این نیز البته گاز به شکل مایع و به اصلاح ال پی جی راهی باک خودروها شده بود اما استفاده از آن سوخت به مرور زمان کمتر شد و جایگاه ای ال پی جی نیز به تدریج از سطح شهرها جمع شدند.
با این حال سوخت جدید تجهیزات چندانی نمی خواست و با اتصال به شبکه گاز شهری می توانست بخشی از نیاز خودروها را رفع کند. این سوخت جدید که سی ان جی نام گرفت به تدریج جای خود را در سبد سوخت کشور باز کرد.
جایگاه های جدید سوخت در گوشه و کنار احداث شد تا آنجا که اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که ظرفیت تامین روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز برای خودروهای دوگانه سوز را دارد.
با این حال مصرف کنونی سی ان جی کشور حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در روز (معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین) است و این به معنای خالی بودن ۵۰ درصد ظرفیت جایگاه های سی ان جی است.
از همین رو همواره تلاش می شود تا سهم سی ان جی در سبد سوخت افزایش پیدا کند اما تا سال گذشته به دلیل آنکه قیمت بنزین و با سی ان جی تفاوت چندانی نداشت، تمایل به افزایش مصرف نیز به وجود نیامد. ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار