هوس انگیز اما کم خاصیت !

دریافت خبر : سه‌شنبه 26 تیر 1397 ساعت 0:11
در جوامع امروزی به دلیل کمبود وقت بسیاری از ما غذاهای آماده مصرف را ترجیح می دهیم. این دیدگاه در مورد سبزیجات و میوه ها نیز صادق است. سالادهای آماده و میوه های قطعه قطعه و بسته بندی شده گزینه های مناسبی برای صرفه جویی در وقت هستند. همچنین بسیاری از ما عادت داریم حجم زیادی از سالاد را برای مصرف چند روز تهیه کرده و در یخچال قرار دهیم. میوه های پوست گیری و قطعه قطعه شده میان وعده مناسبی برای فرزندان در مدرسه یا حتی خودمان در محل کار تلقی می شود. با وجود این باید به خاطر داشته باشیم خرد کردن، قطعه قطعه کردن و پوست گیری تا حد قابل توجهی ارزش تغذیه ای این گروه های غذایی را کاهش می دهد.

کاهش ارزش تغذیه ای میوه های قطعه قطعه شده
سه شاخص محیطی در افت ارزش غذایی این گروه های موثرند که عبارتند از گرما، اکسیژن و نور. تا زمانی که میوه یا سبزی پوست گیری یا تکه نشده است، از اکسیژن و نور محافظت می شود. مهم ترین ترکیبات مغذی که بیشترین آسیب را در میوه ها و سبزیجات خرد شده متحمل می شود،
ویتامین C است؛ با وجود این ویتامین A و ویتامین E نیز نسبت به سایر مواد مغذی کاهش قابل توجهی در این شرایط نشان می دهند. این ویتامین ها آنتی اکسیدان هستند به این معنی که با اکسیژن واکنش نشان می دهند. پوست میوه به صورت طبیعی این ترکیبات را محافظت می کند. بنابراین پس از پوست کنی، گوشت میوه یا سبزی در معرض اکسیژن و نور قرار می گیرد و ویتامین های خود را از دست می دهد.
میوه را بلافاصله پس از خردکردن بخورید
ویتامین C محلول در آب است و بنابراین براحتی با شیرابه ای که در حین خردکردن از میوه و سبزی جدا می شود، خارج می گردد. در صورتی که میوه یا سبزی خرد شده شسته شود، درصد افت ویتامین C نیز افزایش می یابد.
ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین D یا E براحتی به بیرون نشت نمی کنند. برش دادن و خرد کردن همچنین سبب افزایش سرعت تنفس می شود که با مصرف قندهای موجود در میوه و سبزی سبب آزاد شدن گاز دی اکسید کربن می شود.
این مرحله باعث افزایش سرعت فساد و تغییر در بافت و طعم می شود. دماهای پایین به کاهش سرعت تنفس کمک می کند، بنابراین برش های میوه یا سبزی باید در یخچال نگهداری شود. ویتامین های گروه B و فیبرها با برش و پوست کنی از بین نمی رود. برای میوه و ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@