رئیس اتاق مشترک ایران و چین می گوید: در یکی از بندهای برنامه ۲۵ ساله ایران و چین به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای مشترک باید شهرکی را در این زمینه تاسیس کند.

به گزارش تجارت نیوز، قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین به موضوع جدی و بحث برانگیزی میان رسانه های داخلی و خارجی بدل شده است. هر چند که این تفاهم نامه و قرارداد به پنج سال گذشته مطرح می شود اما در طول این سال ها اخبار ضد و نقیضی در این رابطه به بیرون درز پیدا کرد.
ماجرای خط ۴۰۰ میلیارد دلاری میان ایران و چین
به عنوان مثال شهریور ماه سال گذشته فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از ماجرای خط ۴۰۰ میلیارد دلاری میان ایران و چین خبر داد و گفت: «چینی ها، بدون ورود در مناقصات به پروژه ها ورود می کنند.»
پس از انتشار این خبر برخی مقامات مسئول نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. به طوری که یک مقام مسئول در گفتگو با « تابناک اقتصادی » عنوان کرد که راه اندازی خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی ها کذب است.
از همان وقت مشخص بود که یک مذاکراتی میان ایران و چین انجام گرفته که رسانه های بین المللی به طور سربسته نسبت به آن موضوعاتی را مورد واکاوی قرار داده بودند. اما حال سوالی که حول محور خبر پر سر و صدای قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین مطرح می شود، این است که تاریخچه این خبر به چه دورانی باز می گردد؟
آن طور که برخی از رسانه ها گزارش داده اند سال ۹۴ «شی جین پینگ» رییس جمهور چین مهمان مقامات بلند پایه ایرانی ها بود. در جریان سفر رئیس جمهور چین به ایران قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین مطرح شد. زمانی که دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند که در یکی از بندهای آن از اراده راسخ دو طرف برای گسترش همکاری های جامع ۲۵ ساله سخن گفته شد.
رییس جمهوری چین پس از این توافق گفت: «اقتصاد چین و ...

سرخط اخبار