مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا_ درمیان تمام فیلم های حاضر در جشواره فیلم فجر که عموما در گونه های درام، تراژدی و در فضایی پر از غم و اندوه و سیاهی بود تنها فیلم «خوب، بد،جلف2» با نگاهی کمدی تولید شد که پیش بینی می شود در اکران فعلی اش رکوردها را جابجا کند. فیلم «خوب، بد، جلف2» با اقبالی از سوی داوران جنشواره مواجه نشد اما با چند اکران ویژه جزو پرطرفداران جشنواره فیلم فجر بود.

جشنواره فیلم 98 از چند منظر قابل بررسی بود اما نگاه سیاه و غمناک فیلمسازان در پرداختن به موضوعات مختلف تا حدود زیادی توجه منتقدان و جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی را درگیر خود کرد چراکه قطعا این سینما محصول جامعه ای است که غم در زمینه اش اپیدمی شده است و شاید به همین دلیل است که این ژانر بیشتر مدنظر فیلمسازان بوده است البته فراموش نکنیم در سال گذشته رکوردهای فروش در دست فیلمسازانی بوده است که در ژانر کمدی فیلم ساختند.
اینکه تقریبا یک فیلم در ژانر کمدی به جشنواره می رسد اما حجم وسیعی از اقتصاد سینما در طول سال بابت گیشه ای است که فیلم های کمدی برای سینما به ارمغان می آورند نشان از این دارد که هنرمند ایرانی به ژانر کمدی نگاهی هنری ندارد و در واقع این گونه فیلمسازی حداقل در کشور ما تنها برای کشاندن مخاطب به سینما تولید می شود.
اگر جواد عزتی یکی از پرفروش های سینمای کمدی محسوب می شود اما با شخصیت جدی «حجت» فیلم «شنای پروانه» امروز در جشنواره فیلم فجر تحسین می شود؛ نشان از این دارد که فیلمساز با نگاهی پر از اعتراض و بغض برای جشنواره فیلم می سازد و گویا این احساس وجود دارد که داوری ها نیز بر همین پایه و اساس شکل می گیرد و البته شاید در مقام کمدی سازی به دلیل محدودیت ها و چارچوب های دست و پاگیر، انگیزه هنرمند برای ساخت کمدی پر سر و صدای جشنواره به صفر رسیده است.
بی شک نقد و بررسی و تحلیل جامعه وظیفه هنرمند است اما نمایش سیاهی ها و سفیدی های هر اجتماع با هدف اعتراض صورت نمی گیرد و درواقع گاهی انعکاس مدنظر فیلمساز است.
یکی از نکاتی که در جشنواره فیلم فجر امسال توجه بسیاری از اهالی این عرصه را به خود جلب کرده است فاصله گرفتن ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار