دو بال تحریم

دریافت خبر : سه‌شنبه 16 آبان 1396 ساعت 9:57
دو بال تحریم

رضا نصری-قوقدان بین الملل 
وقتی فضای عمومی [بویژه فضای کسب و کار] در کشورهای مختلف با یک «عامل منفی خارجی» مواجه می شود، معمولا اولین واکنش دولتمردان و چهره های شاخص جامعه، تلاش برای آرام سازی و عادی سازی آن فضا به منظور خنثی سازی حداکثری تبعات آن عامل خارجی است.
اما در ایران، بویژه در مواجهه با اقداماتی که در ایالات متحده امریکا علیه کشور صورت می گیرد، بخشی از بازیگران صحنه سیاسی و رسانه ای، به جای آرام کردن فضای عمومی، به تهییج آن و ایجاد التهاب های تصنعی می پردازند. طبیعتاً، تهییج محیط نیز به نوبه خود به تشدید تبعات آن عامل منفی منجر می شود. 
بعد از حملات 11 سپتامبر، با وجود سنگینی و اهمیت آن حادثه [در حالی که ارکان به ظاهر مستحکم امنیتی، سیاسی و اقتصادی ایالات متحده بعد از 50 سال ثبات ناگهان متزلزل شده بود] «قوه مدبره» امریکا واکنش جالبی از خود نشان داد. رئیس جمهوری و چهره های شاخص و نمادین آن کشور، در اولین اظهارات عمومی خود بعد از حادثه، مردم را به «خرید کردن»، «تفریح رفتن» و «عادی زندگی کردن» تشویق کردند و در اولین فرصت نیز [از میان همه بخش های معطل مانده] «بورس نیویورک» و فرودگاه ها را بازگشایی کردند تا شوک وارده، چرخه اقتصاد را مختل نکند. 
رسانه ها، چهره های هنری، شومن های تلویزیون و حتی کلیساها نیز روزهای یکشنبه همگی در جهت «عادی سازی» محیط کسب و کار و زندگی، هرآنچه در توان داشتند به میان آوردند تا به اتفاق آسیب های روانی [و به تبع، آسیب های اقتصادی] این رویداد تاریخی را به حداقل برسانند. 
به هرحال در بحران مالی سال 2008 نیز بخش عمده ای از انرژی و وقت سیاستمداران مسئول و مصلحان اجتماعی در کشورهای بحران ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@