تا دو سال پیش، ۶۸۰ شرکت در زمینه واردات خودرو فعالیت می کردند که با ممنوعیت واردات، اکنون ۹ شرکت واردکننده خودرو باقی مانده اند که آن ها نیز با حداقل ظرفیت خود کار می کنند. در چنین شرایطی، شرکت هایی که اقدام به سفارش گذاری کنند، با سرمایه خود و مشتریانشان وارد یک ریسک تجاری خواهند شد

به گزارش « اخبار خودرو »، لایحه بودجه سال آینده که هم اکنون به شورای نگهبان ارائه شده، در یکی از بندهای الحاقی خود، واردات خودرو را به صورت مشروط مجاز کرده است. بنا بر اعلام گمرک، مطابق بند الحاقی «۷» لایحه بودجه سال ۹۹، در سال آینده واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت خودروهای ترکیبی (هیبرید) و ماشین آلات معدنی و راهسازی با ارز منشأ خارجی طبق قوانین و مقررات مجاز است.
در شرایطی که دولت در لایحه ابتدایی خود برای سال آینده، درآمدی از محل واردات خودرو ندیده بود، حالا کمیسیون تلفیق در متن لایحه بودجه سال آینده که به شورای نگهبان ارائه کرده، واردات مشروط خودرو را در نظر گرفته است.
آزادسازی واردات خودرو در سال ۹۹ درحالی کلید خورد که توان اقتصادی بسیاری از شرکت های واردکننده و گری مارکت ها به دلیل ممنوعیت دوساله واردات خودرو از بین رفته است. اما برخی دیگر از این شرکت ها با کوچک سازی سازمان اقتصادی و خدماتی خود هنوز برخی از مراکز خود را همچنان دائر نگه داشته اند و این آمادگی را دارند که با در نظر گرفتن نیاز بازارهای مصرف، خودروهای هیبرید در شأن مصرف کننده ایرانی را به بازار ارائه دهند.
با این حال مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران با ابراز نگرانی نسبت ابهامات موجود درخصوص اهداف آزادسازی واردات خودرو اذعان داشت: «با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد در صورت آزادسازی واردات خودرو به ازای هر ۵هزار خودرو بیش از ۲هزار میلیارد عوارض و مالیات نصیب دولت خواهد شد. این در حالی است که دولت برای جلوگیری از خروج ارز، یک شبه تصمیم گرفت تمام ثبت سفارش ها را به مدت دوسال ونیم معلق نگه دارد. بنابراین، این تغییر سیاست نمی تواند ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار