موسسه رویترز تامپسون در تحقیقی که بر روی هزاران نفر از 38 کشور دنیا انجام داده است، به یافته های قابل تأملی در خصوص ذائقه خبری مردم جهان دست یافته است که می تواند کمک بزرگی به موثرتر شدن فعالیت خبری و رسانه ای نماید.

گروه هنر و رسانه؛ سیده راضیه حسینی: «هرچه خشن تر و وحشتناک تر، پرمخاطب تر» این اصطلاحی است که سال ها در عالم رسانه به عنوان یک مانیفست برای جذب مخاطب مطرح بوده است و بر همین اساس، بین رسانه ها رقابتی نانوشته برای انتشار اخبار تلخ و منفی وجود دارد. آن هم در شرایطی که تعدد رسانه ها و ظهور شکل های نوین انتقال اخبار و اطلاعات، باعث شده جذب مخاطب از هر زمانی سخت تر و در عین حال حیاتی تر باشد. اما پژوهش های اخیر نشان می دهد این روند منجر به این شده که مردم در سرتاسر دنیا هر روز بیشتر از اخبار فاصله بگیرند. یکی از مهم ترین تحقیقات در این زمینه، پژوهشی است که «موسسه رویترز برای مطالعات روزنامه نگاری» به عنوان زیرمجموعه دانشکده علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آکسفورد انگلیس انجام داده است. طبق یافته های این پژوهش، یک سوم مردم دنیا از شنیدن اخبار دوری می کنند.
مردم ترجیح می دهند بی خبر بمانند
یکی از پروژه های اصلی این موسسه «گزارش اخبار دیجیتالی» است که به بررسی «شکل مصرف اخبار و تغییرات آن در میان مردم دنیا» می پردازد. این پژوهش از سال 2012 هر سال با مشارکت هزاران نفر انجام می شود و نتایج آن در قالب یک سالنامه تخصصی منتشر می گردد که منبع اصلی بسیاری از مقالات دانشگاهی و برنامه ریزی های سازمان های رسانه ای است.
آخرین پژوهش این موسسه مربوط به سال 2019 است که طی آن 75هزار نفر نفر در 38 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته اند و سوالات مختلفی در مورد نظرشان نسبت به انواع مختلف خبر از آن ها پرسیده شده است. یکی از مهم ترین یافته های این پژوهش حاکی از آن است که «یک سوم مردم دنیا» به صورت فعال از شنیدن اخبار دوری می کنند یعنی ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار