انتشار اوراق مشارکت، یکی از راه های کمکی به توسعه امور زیرساختی است که در سالهای اخیر نیز دولت در راستای حمایت از حمل ونقل عمومی، به شهرداری ها اجازه داده تا در سقف مشخص نسبت به انتشار اوراق مشارکت اقدام کنند و از آنجایی که 50 درصد این اوراق را خود دولت تضمیمن می کند، معمولا انتشار اوراق مشارکت مورد استقبال شهرداری ها از جمله شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی قرار گرفته است و در سالهای اخیر استفاده از این ظرفیت مهم در دستورکار مدیران شهری قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، اما در دو سال اخیر اوراق مشارکت شهرداری تهران پس از انتشار، درحوزه نقد شوندگی دچار مشکلاتی می شود بگونه ای که بانکها وثایق ارائه شده از سوی شهرداری را نمی پذیرند و حالا نیز شاهد هستیم بعد از ماجرای شهرداری و بانک آینده برای وصول پول فروش اوراق مشارکت سال 97، این بار داستان عدم نقدشوندگی اوراق مشارکت مترو با تغییر زمین به سمت شهرداری و بانک رفاه رفته است و باز هم همان داستان تکراری عدم پذیرش وثایق شهرداری مطرح می شود.
شهرداری تهران یک سازمان بسیار بزرگ با گردش مالی چندصد میلیاردی است اما در سالهای اخیر این بنگاه بزرگ اقتصادی به دلیل حجم بالای بدهی های مختلف چندان در سیستم بانکی خوشنام نیست و همین موضوع سبب شده تا بانکها مجبور شوند، در رابطه مالی با شهرداری تهران اصطلاحا "میخ شان را سفت تر بکوند" تا مبادا بعدا درگیر بدهی و ... شوند که همین امر سبب طولانی شدن روند نقدشوندگی پول اوراق مشارکت شده است. مشکلی که سبب شده شهرداری نتواند به تعهدات خود در تکمیل و بهره برداری ایستگاه های مترو که بارها وعده داده بود،عمل کند هرچند مسئولان مترو معتقدند شهرداری "املاک بانک پسند" ندارد اما رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران معتقد است که علاوه بر مشکل پذیرش وثیقه، استعلامات بیمه ای نیز برای املاک رهنی شهرداری مشکلاتی ایجاد کرده است.
محمدنادر محمدزاده در گفت وگو با ایسنا، در مورد مشکلاتی که در راه نقد شدن اوراق مشارکت مترو وجود دارد،می گوید: شهرداری تهران در حوزه وصول پول اوراق مشارکت، با دو مشکل عمده مواجه است که یکی مربوط به نظام بانکی و دیگری مربوط به سازمان تامین اجتماعی می شود که لازم است در حل هر دو مشکل، ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار