حوزه، علوم انسانی و نظام تحول/ قاسم ترخان

دریافت خبر : چهار‌شنبه 23 اسفند 1396 ساعت 12:53
حوزه، علوم انسانی و نظام تحول/ قاسم ترخان

اختصاصی شبکه اجتهاد: حجت الاسلام دکتر قاسم ترخان، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چندی پیش در همایش «حوزه انقلابی، مسئولیت های ملی و فراملی» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، مقاله خود تحت عنوان «حوزه و علوم انسانی (ضرورت و گام های تحول)» را ارائه کرد. بخش هایی از ارائه ایشان از این مقاله، از نظر شما می گذرد.
تعلیم کتاب و حکمت، تحقق بخش اخراج از ظلمات به نور
موضوع سخن بنده راجع به حوزه انقلابی و علوم انسانی، ضرورت ها و گام های تحول است. در مقاله ای که به همین نام ارائه کرده ام، یک بحث مفهوم شناسی داشتیم که موضوعاتی مثل حوزه، تحول و علوم انسانی به چه معناست که از این می گذریم. بحث ضرورت را هم با این ساختار تبیین کردیم که حوزه در راستای اهداف پیامبران تأسیس شده و بحثی را مطرح کردیم که اهداف پیغمبران چه بوده است؟ بحث اخراج از ظلمات به نور یا اقامه قسط و عدل را با استناد به آیات قرآن، بیان کرده ایم. سپس بحث تلاوت آیات و تعلیم کتاب و حکمت را تحقق بخش اخراج از ظلمات به نور تلقی کردیم. در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که هدف بعثت پیامبران، پایه ریزی تمدن بوده که در پرتو این تمدن، این اهداف به نحو حداکثری، محقق می شود. اگرچه تحقق این اهداف ولو به نحو حداقلی متوقف بر ایجاد تمدن نوین اسلامی نیست؛ اما اگر بخواهد به نحو حداکثری، محقق بشود در نهایت و غایت نهایی آن، بحث ایجاد تمدن هست.
تمدن اسلامی با علوم انسانی سکولار، شدنی نیست
ایجاد تمدن مبتنی بر علوم انسانی است؛ یعنی شما نمی توانید علوم انسانی نداشته باشید و تمدن ایجاد کنید. بعد از این، سیر بحث ما به اینجا منتهی شد که ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@