بررسی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

دریافت خبر : جمعه 19 مرداد 1397 ساعت 18:31
بررسی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

کامبیز کامکاری
ارزیابی سوالات تیزهوشان که در ایران برگزار شد نشان می دهد سوالات دارای شاخص دشواری مطلوب نبوده است.در ایالات متحده آمریکا قانونی در سال 1960 تحت عنوان «آموزش و پرورش دفاع ملی» تصویب شده است که به موجب آن باید دانش ­آموزان تیزهوش را شناسایی کرده و در راستای پرورش نیروهای ذهنی و استعدادهای تحصیلی به ناسا واگذار کرد تا بتوانند با تولیدات برتر، توان نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این کشور را توسعه دهند. تشخیص و پرورش کودکان تیزهوش در هر کشوری، به عنوان یک اولویت محسوب می شود؛ به طوری که توانمندی­ کشور بر شانه های استوار قابلیت های ذهنی تیزهوشان استوار است.
متاسفانه در کشورمان وزارت آموزش و پرورش این اولویت را فراموش کرده است؛ زیرا نه شناخت دقیقی از تیزهوشی دارد و نه می تواند دانش آموزان تیزهوش را شناسایی کند. فاجعه تا بدان جا توسعه یافته است که از آزمون ­های هوشی 80 سال پیش برای انتخاب دانش ­آموزان تیزهوش بهره مند می­ شود.آزمون هوش ریون که وزیر آموزش و پرورش آن را به عنوان تنها آزمون استاندارد هوش معرفی می کند، در سال 1938 از سازمان­ های دولتی کشور انگلستان کنار گذاشته شد و نسخه دوم آن در سال 1962 منتشر شده است. متأسفانه وزیر آموزش و پرورش کشورمان و دیگر مشاوران وی که در سنجش و آموزش دانش آموزان تیزهوش تخصصی ندارند و گویی از علم روان سنجی به دور هستند، هیچ گونه شناختی از نسخه دوم «آزمون هوش ریون» که تحت عنوان «ماتریس های 
پیشرونده پیشرفته ریون» شناخته می شود، نداشته و به نادرست از نسخه اول این آزمون که با 60 سؤال تدوین شده است، استفاده کرده ­اند.لازم به ذکر است، نسخه دوم آزمون هوش ریون (ماتریس های پیشرونده ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@