پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه همگرایی اسلامی، مقوله ای بسیار جدی در عصر حاضر به شمار می رود، گفت: بین روز قدس که اولویت اصلی در جهان اسلام است و نمادهای شیعی یک همگرایی وجود دارد و شیعیان همواره در نمادهای وحدت بخش پیشرو بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، آرش ضیائی هولاسو با اشاره به روز قدس و اهمیت راهبردی آن در جهان اسلام اظهار کرد: شهر مقدس مشهد به عنوان شهر بزرگ اسلامی نسبت به مسائل و اولویت های جهان اسلام بی تفاوت نبوده و آستان قدس رضوی نیز به عنوان نهادی مقدس وپیشرو خود را از این قاعده مستنثنی نکرده است.
پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: آستان قدس رضوی با توجه به اهمیت تحولات سرزمین فلسطین که مهد ادیان توحیدی بزرگ تاریخ و محل تلاقی تمدن هاست و همچنین از اولویت های اصلی جهان اسلام بشمار می رود، در طرح جامع توسعه حرم مطهر رضوی تصمیم می گیرد تا نمادها و نشانه هایی از قدس مقدس را در حرم تجلی دهد.
وی ادامه داد: از همین رو در دهه 60 ساخت صحنی با عنوان قدس در دستور کار قرار می گیرد که در سال 1370 ساخت کالبدی آن به اتمام رسیده ودر سال 1373 نیز کار کاشی کاری و تزئینات آن تمام می شود.
ضیایی خاطرنشان کرد: به یادبود بیت المقدس که قبله نخست جهان اسلام به شمار می رود نمادی از «قبه الصخره» که یکی از قدیمی ترین و مهم ترین آثار معماری و میراث معنوی پس از مسجدالاقصی در بیت المقدس است در این صحن ساخته می شود.
پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، افزود: این نماد به نیت هشتمین امام شیعیان در ابعاد یک هشتم واقعی خود در وسط صحن قدس ساخته می شود، همچنین 14 غرفه در قسمت شمالی و 14 غرفه نیز در قسمت جنوبی صحن به نیت 14 معصوم (ع) ایجاد می شود که به وسط صحن اشراف داشته و بالای هر یک از غرفه ها نام هریک از معصومین (ع) ذکر شده است.
وی یادآور ش: این نوع معماری که با تزئینات ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
عناوین مهم خبری