چرا طرح جدید محدوده کاهش آلودگی هوا در تهران ناکارآمد است؟

خبر آنلاین جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۹:۴۳
از ابتدای تیرماه ۹۸ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طرح زوج و فرد را حذف و طرح جدید محدوده کاهش آلودگی هوا را جایگزین آن نمود. طرحی که نتایج اولیه آن در تضاد با عنوان آن بوده است.

برمبنای این طرح هر شهروند دارای خودرو می تواند ۲۰ روز از هر فصل رابه صورت رایگان در حلقه زوج یا فرد سابق در شهر تردد کند.
معاونت ترافیک افزایش تعداد روزهای پاک و سالم در سال ۹۷ را ناشی ازاقدامات شهرداری می داند. اما چنانچه سال جاری تعداد روزهای با بارش و تعداد روزهای با ناپایداری جوی و تعداد روزهای با جریان باد، کاهش داشته باشد، مطمئنا وضعیت هوای تهران از نظر آلودگی وخیم تر از سال96 و در وضعیت بسیار نامطلوب خواهد بود، همانگونه که در تابستان جاری شاهد روزهای آلوده و خصوصا افزایش غلظت ازن بوده ایم.
درچنین شرایطی چه کسی مسئولیت افت کیفیت هوا را برعهده خواهد گرفت؟
شرایط از آن جهت وخیم تر دانسته می شود که بدانیم مضرات گاز ازن درکنار آلاینده هایی همچون NOx و CO بر سلامتی مخرب تر خواهد بود. درچنین شرایطی ادعای تاثیر اقدامات شهرداری برکاهش آلودگی هوا باابهاماتی روبه رو خواهد شد.
با توجه به اذعان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مبنی براینکه در ابتدای اجرایی شدن طرح جدید افزایش ترافیک پیرامون محدوده طرح و کاهش نسبی در داخل محدوده را شاهد بودیم، اما پس از گذشت یک ماه آرام آرام ترافیک در داخل محدوده نیز به حالت قبل خود نزدیک می شود و شاهد افزایش تردد و ترافیک در داخل محدوده هستیم.
در بررسی دلایل این امر می توان به این مورد اشاره نمود که هنگامی که الگوی سفرهای روزانه شهری خصوصا با هدف کاری که از یک مبدا شروع و به مقصد می رسد، از حالت برنامه ریزی منظم خارج شده و به صورت انتخابی در 20 روز در فصل به صورت رایگان با وسیله شخصی تبدیل می شود، عملا تمایل ذهنی افراد به سمت استفاده از خودروی شخصی نیز افزایش می یابد و الزام به بهره مندی ...

سرخط اخبار