درواقع وقتی تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بر این است که مسافرت با خودروهای شخصی بین استان ها ممنوع شود و به ناگزیر راه سفر با وسایل حمل ونقل عمومی همچون اتوبوس، قطار یا هواپیما باز می ماند، تنها کاری که دولت می تواند انجام دهد، این است که از عدم ابتلای مسافران به کرونا مطمئن شود.

اعمال محدودیت های جاده ای برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کشور، همزمان با آغاز دور تازه قرنطینه سراسری در ایران از ابتدای این هفته کلید خورده است و همچنان ادامه دارد. در این میان، با وجود ممنوعیت سفر بین استانی با استفاده از خودرو شخصی، در روزهای گذشته آماری منتشر شد که نشان می داد پیش از اعمال محدودیت ها، تنها در یک روز، حدود 5 میلیون ایرانی عازم سفر جاده ای شده بودند. 
از آن سو، تصمیم سیاست گذار بر این بوده که سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما همچنان ادامه داشته باشد، اما با اتصال مراکز صدور بلیت به سامانه های وزارت بهداشت، صدور بلیت منوط به ارائه آزمایش منفی کرونا خواهد بود. علاوه بر این، اتوبوس های حامل بیماران مبتلا به کرونا هم مشمول جریمه می شوند. اما این محدودیت ها چقدر می توانند در مدیریت ابتلا به کرونا موثر باشند و آیا نمونه هایی در کشورهای دیگر نیز دارند؟
چندی پیش محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات ناشی از اعمال محدودیت های جدید مرتبط با کرونا گفت: «از روز شنبه اول آذر ماه، ممنوعیت و محدودیت های تردد به همراه دیگر پروتکل های جدید برای مشاغل و مردم اعلام و اجرایی شد. به دنبال این هستیم تا از طریق شبکه تلفن همراه، بیماران کرونایی را رصد کنیم تا از تردد آن ها به خارج از شهرها، محل کار و دیگر اماکن جلوگیری شود.»
وی افزود: «بخش های هواپیمایی و ریلی درحال اتصال به سیستم های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و برخی شرکت های ریلی مانند رجا نیز به این سامانه ها متصل شده اند البته بقیه شرکت ها نیز در حال انجام این مرحله هستند. اما در بخش جاده ای باتوجه به اینکه به عنوان مثال بلیت اتوبوس ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار