به گفته کارشناسان بررسی آمار مختلف سال هایی که شاهد افزایش قیمت بنزین بودیم نشان می دهد این عامل نمی تواند به تنهایی بر افزایش تورم موثر باشد.

بر اساس اصل هدفمندی یارانه ها، دولت موظف است، یارانه تخصیص داده شده به حامل های انرژی را به طور کارشناسانه و مرور زمان کاهش داده و قیمت حامل های انرژی را به نرخ حقیقی آن نزدیک کند. به گفته کارشناسان چنین امری علاوه بر اینکه یک الزام قانونی است، به دولت کمک می کند تا هزینه های خود را کاهش داده و مصرف کنندگان را ترغیب به مدیریت مصرف کند. روزهای نخست سال جاری بود که زمزمه های بازگشت کارت سوخت به روند سوخت گیری از سوی وزارت نفت مطرح شد. البته یکی از دلایل موثر در بازگشت کارت سوخت به روند سوختگیری را می توان رشد فزاینده روند قاچاق سوخت به دلیل اختلاف قیمت فاحش در کشورهای همسایه دانست.
در این میان آنچه غیر قابل کتمان است، تاثیر مثبت کارت سوخت در مدیریت مصرف سوخت است. این تاثیر در صورت وجود نظام سهمیه بندی تشدید می شود. با بازگشت کارت سوخت به روند سوخت گیری زمزمه هایی دال بر بازگشت نظام سهمیه بندی سوخت به گوش می رسید. این زمزمه ها تا جایی ادامه داشت که یکی از مسوولین وزارت نفت در ایام برگزاری نمایشگاه نفت و گاز سال جاری به یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده بود که سهمیه بندی سوخت انجام می شود. همین اظهار نظر کافی بود تا صف های طولانی در جایگاه های سوخت تشکیل شود. در همین زمان، وزیر نفت صریحا چنین تصمیمی را تکذیب کرد.
وزیر نفت: فعلا برنامه ای برای سهمیه بندی بنزین نداریم!
پس از این رخداد افزایش نرخ بنزین و برقراری نظام سهمیه بندی سوخت به طور کل حاشیه نشین شد، تا جایی که وزیر نفت به مراتب اعلام کرد که فعلا برنامه ای در این زمینه وجود ندارد. حالا چند روزی است که افزایش قیمت بنزین و برقراری روند سهمیه بندی سوخت مجدد تبدیل به نقل محفل ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار