وقتی رباط پاره می کنی!

روزنامه جام جم یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۵

باط های صلیبی در فضای بین مفصلی زانو میان دو استخوان ساق و ران قرار دارند و باعث کنترل حرکت این 
دو استخوان نسبت به هم می شوند.
در ورزش های پربرخورد مانند فوتبال، بسکتبال و ورزش های رزمی و در تصادفات و زمین خوردن ها این رباط ها و خصوصا رباط جلویی به طور شایع دچار کشیدگی و پارگی می شوند. صدای تلق تلق، درد، تورم سریع، بی ثباتی و ناتوانی در تحمل وزن از علائم آسیب این رباط است. بیمار هنگام ایستادن و وزن اندازی روی پای آسیب دیده احساس درد می کند و در حالت نشسته و خوابیده راحت است. خالی کردن زانو هنگام قدم برداشتن یا از پله بالا و پایین رفتن هم از دیگر نشانه های آسیب رباط صلیبی قدامی است.
 ام آرآی بهترین ابزار تشخیص این آسیب است. در مراحل اولیه این آسیب بی حرکتی با استفاده از بریس، استفاده از یخ، 
بالا نگه داشتن اندام وبستن باندکشی می تواند بهترین درمان باشد. 
در این زمان بهتر است از عصاهای زیر بغل استفاده شود و وزن روی زانوی آسیب دیده وارد نشود. 
بعد از دو سه هفته بی حرکتی و کاهش درد و التهاب، فیزیوتراپی با استفاده از مدالیتی های ضد درد و التهاب مانند اولتراسوند، لیزر، رادیوفریکوئنسی و تمرین درمانی آغاز می شود. از بیمار می خواهیم در حالت طاقباز خوابیده به صورت متناوب عضله جلوی ران خود را منقبض و شل کند. همچنین برای برگشت 
هر چه سریع تر دامنه حرکتی خم و راست شدن زانو، بیمار باید در همین حالت پاشنه خود را روی تخت به جلو و عقب حرکت دهد.
در هفته دوم فیزیوتراپی تمرینات تعادلی با استفاده از توپ فیزیوتراپی شروع می شود و به مرور استفاده از دوچرخه ثابت و تمرینات مقاومتی با کش های لاستیکی به درمان اضافه می شود. انجام تمرین جلوی پا با ...

سرخط اخبار