کمین فروچاله ها برای «قطارهای مسافربری»

دریافت خبر : پنجشنبه 19 مهر 1397 ساعت 11:0

مدیر منابع طبیعی ورامین از بلعیدن خط آهن سراسری تهران – مشهد توسط فروچاله ها در دشت ورامین خبر می دهد. حال این سؤال پیش می آید که آیا باید هر آن منتظر بلعیدن قطاری پر از مسافر در این مسیر بود؟
«احمد فدایی» در گفت و گو با «ایران»، احتمال این اتفاق تلخ را قوی می داند و می گوید:«سطح آب های زیرزمینی هر روز در منطقه پایین تر می رود و دشت ورامین هر لحظه بیشتر در خود می شکند.» به گفته او فرونشست ها حتی اتوبان حرم تا حرم را هم شیار انداخته است. از نگاه او در این نقطه هم خطر به انتظار مسافران نشسته است. هم راه و شهرسازی درگیر است و هم حوزه ریلی کشور. فاجعه فرونشست در مسیر قطار سراسری تهران – مشهد هم از سدسازی ها آب می خورد. فدایی می افزاید:«سدهایی که بالای رودخانه های جاجرود، کن و شور ساختند با کاهش بارش باران همدست شدند تا قلب دشت های ورامین را شکافی عمیق بدهند.» دشت ورامین در جنوب پایتخت به گفته این کارشناس از آب های سطحی جان می گرفت. سفره های زیرزمینی هم از این جریان تغذیه می کرد اما برداشت های بی رویه ترک به جان دشت انداخت.حساب و کتاب های سازمان منابع طبیعی نشان می دهد که فرونشست ها تا عمق 30 متری دشت ورامین را شکافته است. فرونشست هایی که طول آنها به 300 تا 400 متر می رسد. علاوه بر سدسازی، حفر چاه های عمیق هم کشاورزان منطقه را در ردیف نخست متهمین فرونشست های خطرناک دشت ورامین قرار داده است.
براساس آمار شرکت آب منطقه ای تهران، سه هزار و 200 حلقه چاه مجاز و غیرمجاز شیره جان دشت ورامین را می مکنند. مدیر منابع طبیعی ورامین نیز می گوید: «باران مرهم درد فرونشست ها نیست.» او اعتقاد دارد که تغذیه مصنوعی سفره های زمینی و جلوگیری از ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@