حذف مشق شب، دانش آموزان را تنبل می کند؟

آفتاب نیوز شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۵
یک کارشناس آموزش ابتدایی، لزوم اجرای حذف مشق شب از برنامه درسی دانش آموزان را منوط به تربیت معلمان و مربیان همگام با طرح های تحول تربیتی دانست و گفت: با مشخص شدن میزان توانایی و مهارت هر دانش آموز در اجرای تکالیف درسی با بهره گیری از متد و دستورالعمل های پیشرفته، دست معلم برای اختصاص زمان به دانش آموزان متوسط، ضعیف و قوی باز خواهد بود.

آفتاب نیوز :
فریدون شعبانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اجرای طرح های تحولی آموزش و پرورش را نیازمند اقدامات اساسی و بنیادی برشمرد و اظهار کرد: در گام نخست نیازمند تعلیم، پروراندن و همچنین به روز کردن معلمان در راستای اجرای چنین طرح هایی هستیم که این وظیفه به عهده دانشگاه فرهنگیان و موسسات آموزش عالی است.
وی با معرفی گام های بعدی در نیل به طرح تحول یادآورشد: استفاده از نیروهای جوان، خلاق و با انگیزه به جای به کارگیری و دعوت از افراد بازنشسته و همچنین اتخاذ تمهیدات اصولی در حوزه تالیف و تدوین کتب کمک درسی و آموزشی، می تواند به تحکیم و تقویت طرح تحول بیافزاید.
مزیت طرح مهارت یادگیری به جای مشق شب
شعبانی، جایگزینی مهارت و یادگیری به جای مشق و تکالیف شب را مفید توصیف و خاطرنشان کرد: در این طرح بخشی از فعالیت های یادگیری به صورت تمرینی در جهت آموزش و یادگیری مهارت های اساسی نظیر خواندن، نوشتن، دانش ریاضی، مشاهده کردن، سخن گفتن، گزارش دادن و غیره در کلاس درس یا محیط مدرسه در تعامل معلم و دانش آموز انجام می شود.
این کارشناس آموزش ابتدایی با تشریح وظایف معلمان در این طرح تصریح کرد: معلم در زمان رسمی کلاس، پس از آموزش و شناسایی دشواری های یادگیری دانش آموزان، تکالیفی را جهت تثبیت و تعمیق یادگیری تعیین نموده و بخشی را نیز در قالب تکالیف مهارت محور که مرتبط با مهارت های مورد نیاز محیط واقعی زندگی در خارج از کلاس درس است به دانش آموزان ارائه می کند.
این محقق و پژوهشگر حوزه آموزش، ضمن تاکید بر رتبه بندی در مقاطع ابتدایی، هدف معلم در کلاس درس را تشخیص میزان توانایی و مهارت نوشتن دانش آموزان عنوان کرد و افزود: این امر باید در کلاس، ...

سرخط اخبار