تفاوت هیدوندا و ایران خودرو از نگاه عضو اتاق بازرگانی مشهد

ایسنا یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد گفت: ایران خودرو در سال ۱۹۶۷ یعنی 1346، ساخت پیکان را شروع می کند، در حالی که یک سال بعد هیوندای تاسیس می شود؛ منابعی که در اختیار ایران بوده متجاوز از ۶ برابر منابع در اختیار کره است، چگونه هیوندا در سطح بالا قرار می گیرد؟

به گزارش ایسنا، محمد بحرینیان امروز در همایش اقتصاد ایران در پیچ و خم توسعه، با نگاهی به تجربه ژاپن، کره جنوبی و مالزی در محل اتاق بازرگانی، اظهار کرد: این امر در کشور قابل پنهان نیست که با مشکلات روبه رو هستیم و بعد از ۱۲۰ سال پس از مشروطه نتوانستیم به لحاظ اقتصادی به پایداری و امنیت برسیم و در بسیاری زمینه ها به ویژه اقتصاد آرامش خاطری را ایجاد کنیم.
وی افزود: در دوران اخیر حداقل در طول ۶۰ سال گذشته، دو بار با تحریم ها مواجه بودیم که یک بار زمان مصدق و بار دیگر بعد از شروع انقلاب و دوره تشدید شده آن، پس از سال ۹۰ بوده که اکنون بیشتر افزایش یافته است. آیا این اقتصاد می تواند جوابگو باشد و چرا اقتصاد اینگونه شده است؟
بحرینیان ادامه داد: عده ای بحث تحریم را مطرح می کنند اما من نمی پذیرم که تاثیر دارد، تاثیر، سوءمدیریت تصمیم گیری های اقتصادی در کشور و نداشتن جهت برای پیشرفت کشور است. تحریم ۲۰ تا ۳۰ درصد تاثیر دارد. گاه با توجیهاتی روبه رو می شویم که منابع در کشور وجود ندارد. خودروسازی از سال های قبل در کشور وجود داشته اما هنوز ناکارآمد است. واحدهای فولاد هنوز واحدهای استراتژیک هستند اما عمر آن ها حدود ۶۰ سال پیش تمام شده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه ما هنوز بعد از 70 سال در کشور در حال توسعه هستیم، عنوان کرد: چه زمانی این توسعه یافتگی تمام می شود؟ چه دلایلی وجود دارد؟ کشور منابع کم ندارد. از سال ۳۸ تا آخر سال ۹۶ حداقل منابع ارزی در اختیار کشور بالغ بر ۳۶۰۰ میلیارد دلار بوده است. از برنامه اول توسعه، ۲۹۰۰ میلیارد دلار داشتیم.
وی ادامه داد: ایران خودرو در سال ۱۹۶۷ یعنی 1346، ساخت پیکان را شروع می ...

هر کدام از تگ‌های فوق را که مناسب این خبر نمی‌دانید، بازدن x آن را حذف کنید. از همکاری شما سپاسگزاریم.
سرخط اخبار