بنادر؛ قربانی نخست تحریم ها

دریافت خبر : چهار‌شنبه 27 تیر 1397 ساعت 13:19
بنادر؛ قربانی نخست تحریم ها

محمدعلی عسگری *: کم وبیش، از یکی دو ماه منتهی به ١٨ اردیبهشت ـ روز خروج آمریکا از برجام ـ نهادهای مسئول از بازگشت تحریم ها اطلاع نسبی داشته اند و نسبت به تهدیدات آینده در صنعت حمل ونقل دریایی اطلاعات لازم را کسب کرده اند. از سوی دیگر، تحریم های گذشته و تجربه دور زدن ها به همان نسبت که برای منافع ملی تهدیدآمیز بود، فرصت هایی نیز ایجاد کرده است. در نتیجه انتظار این بود اگر در جذب سرمایه گذار خارجی به هر دلیلی، تعلل و فرصت سوزی کرده ایم که پایشان به بنادر کشور نرسد، دست کم نسبت به موج فزاینده تحریم ها که از ١٣ مرداد باز خواهد گشت، تمهیدات لازم را بیندیشیم. در نتیجه انتشار فهرست تحریم هایی که از نیمه مرداد ماه امسال مجددا بازخواهد گشت، این بیم را ایجاد کرده که بی تدبیری در حل وفصل بخش پیشانی بنادر استراتژیک که بی شک نوک پیکان حملات تحریم ها خواهد بود، این ابهام را ایجاد کرده که برای شمارش معکوس آغاز تحریم ها به چه می اندیشیم و دقیقا منتظر چه اتفاقی هستیم؟
چه زمانی مسئولان امر متوجه خواهند شد زمانی برای فرصت سوزی باقی نمانده است؟
 ١٦ ماه دوران ماه عسل برجام، قدر مسلم، طلایی ترین فرصت برای جذب سرمایه های خارجی و درگیر کردن منافع آنها در صنعت حمل ونقل دریایی بود که با موانع بروکراتیک، بهانه های واهی و البته قوانین و مقررات دست و پاگیر از دست رفت. توهم پنهانی که سال هاست منافع ملی را در حلقه خودی ها محدود می کند و این حلقه طی چهار دهه به تدریج خودی تر و در عوض منابع و ارزش افزوده اقتصاد دریایی به مراتب فقیرتر می شود. به همین دلیل، طبیعی است که سهم سرمایه گذار خارجی، آنچنان است که با نخستین تشرهای بین المللی فرار را بر قرار ترجیح ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@