کشف سه سیاره در حال تولد

دریافت خبر : پنجشنبه 24 خرداد 1397 ساعت 19:43
کشف سه سیاره در حال تولد
ایسنا نوشت: گروهی از ستاره شناسان، به تازگی موفق شده اند سه سیاره را کشف کنند که هنوز به طور کامل متولد نشده اند.

کشف سیارات قدیمی توسط ستاره شناسان، متداول است اما برای نخستین بار ، سیاراتی کشف شده اند که هنوز در مرحله تولد و شکل گیری هستند.
ستاره شناسان، سه سیاره کوچک را شناسایی کرده اند که در اطراف یک ستاره چهار میلیون ساله موسوم به " HD 163296" در حال شکل گیری هستند. این ستاره در صورت فلکی قوس قرار گرفته که نزدیک به 330 سال نوری با زمین فاصله دارد و تقریبا 1000 سال جوانتر از خورشید است.
سیاراتی که به تازگی کشف شده اند، هنوز در حال شکل گرفتن پیرامون گاز و غبار هستند. هر سیاره، بین هفت تا 24 میلیارد مایل از ستاره " HD 163296" فاصله دارد.

معمولا تشخیص سیاره های جدیدی که در حال شکل گیری هستند، به ندرت پیش می آید. این سیارات، توسط دو گروه مستقل از ستاره شناسان کشف شدند که به طور همزمان کار می کردند. آنها برای کشف سیارات و ستاره مورد نظر، از یک فناوری نوین استفاده کردند.
تلاش های صورت گرفته برای این کشف، با استفاده از "آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما" (ALMA) در شیلی انجام شده است. آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما معروف به آلما، یک پروژه مهم نجوم رادیویی است که در مناطق بیابانی آتاکاما در شیلی راه اندازی شد. پژوهشگران، با استفاده از آنتن با دقت 66، توانستند محل قرار گرفتن هر سیاره را کشف کنند. این نخستین بار است که از تلسکوپ آلما برای کشف سه سیاره جدید استفاده شده است.

پژوهشگران، حرکت غبار و گاز اطراف قرص پیش-سیاره ای را در مقیاس کوچک بررسی و هر حرکت عجیبی که از جریان گاز در قرص پیش-سیاره ای سر می زد، ثبت کردند. آنها با کشف این حرکات دریافتند که این سیارات، جدید هستند.
این کشف جدید می تواند به توضیح چگونگی شکل گیری سیارات جدید کمک کند. در ...