بلایی که در کمین خطوط ریلی است

دریافت خبر : یکشنبه 29 مهر 1397 ساعت 6:46
بلایی که در کمین خطوط ریلی است
یافته های یک پژوهش تحلیلی که توسط پژوهشگران دانشگاهی انجام شده، نشان می دهد که در احداث خطوط ریلی، بایستی توجه ویژه ای به زلزله خیز بودن منطقه و آسیب پذیری های آن کرد.

حمل و نقل ریلی به عنوان دومین شیوه زمینی حمل ونقل به دلیل مصرف سوخت کمتر، ایمنی بالاتر، آلودگی کمتر زیست محیطی و راحتی بیشتر به شکل ویژه ای مورد توجه است. بااین حال، یکی از مسائلی که همواره عملکرد سیستم های حمل ونقل ازجمله حمل ونقل ریلی را دچار مشکل ساخته و از میزان اطمینان مشتریان به آن ها کاسته است، مسئله بروز حادثه و خسارت جانی و مالی ناشی از آن است. دسته ای از این حوادث ناشی از بلایای طبیعی هستند که در مواردی می توانند سبب رخداد حوادثی چون خروج قطار از خط، تخریب روسازی راه آهن و ریزش دیوارهای حفاظتی شوند.
به بیان محققان، زلزله پدیده ای است طبیعی که هرازچندگاه بخشی از زمین را می لرزاند و خرابی هایی به بار می آورد. بر اساس گزارش سازمان ملل، در کشور ایران، زمین لرزه، مخاطره غالب را در بین سوانح طبیعی دارا است و اغلب، خسارات زیادی را به کشور وارد می سازد. درجه بندی خطر نسبی زلزله مناطق مختلف کشور در استاندارد مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گویای آن است که در حدود ۷۳ درصد از طول خطوط اصلی موجود در شبکه راه آهن کشور در مناطقی با خطر نسبی زیاد زمین لرزه قرار گرفته اند.
در این رابطه، پژوهشی دانشگاهی در کشور انجام شده که در آن میزان خطرپذیری مسیر انتخابی احداث راه آهن حدفاصل اصفهان و اهواز در مقابل زلزله مورد ارزیابی واقع شده است.
داده های مورد استفاده در این پژوهش که توسط محققینی از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه امیرکبیر به انجام رسیده است، شامل پلان مسیر ریلی اصفهان – اهواز در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰ تهیه شده از مرکز تحقیقات راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نقشه های زمین شناسی از سازمان زمین شناسی کشور، تصاویر ماهواره ای از سازمان جغرافیایی ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@