موانع صادراتی محصولات پایه در دو بازار

دریافت خبر : سه‌شنبه 01 آبان 1397 ساعت 1:19

محمدحسین بابالو دنیای اقتصاد : آمارها حکایت از رشد ۴۵ درصدی صادرات به عراق و افزایش ۳۱ درصدی صادرات به افغانستان در نیمه نخست امسال دارد ولی آخرین برآوردهای میدانی و گفت وگو با صاحب نظران از افت صادرات در هفته های اخیر به این کشورها حکایت دارد. این در شرایطی است که سهم مواد پایه از کالاهای صادراتی به این کشورها به خصوص عراق رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.
در این میان بازار قدرتمند محصولات صنعتی، پتروشیمیایی و کشاورزی در بورس کالا مزیت قدرتمندی است که بتوان از آن در گشودن بازارهای صادراتی بهره برد؛ آن هم در شرایطی که توجه به بازارهای رسمی در فرآیندهای صادراتی به کشورهای منطقه به یک ضرورت بدل شده است. از سوی دیگر شاهد کاهش نسبی تقاضا در بازار داخلی هستیم یعنی امنیت تولید به ایجاد یک بازار صادراتی برای جذب عرضه های مازاد بر تقاضای داخلی نیاز دارد. محصولاتی همچون مصنوعات فولادی، کود اوره، سیمان، مواد اولیه و مصنوعات پلیمری، محصولات کشاورزی و حتی آرد از جمله کالاهایی است که از جذابیت های صادراتی به کشورهای منطقه همچون عراق و افغانستان برخوردار است. این در شرایطی است که پیمان سپاری ارزی یا همان تضمین بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما یکی از سرعت گیرهای جدی در فرآیند صادرات است اگرچه در ادبیات بسیاری از بزرگان اتاق بازرگانی نیز به این واقعیت در حضور مسوولان اشاره شده است. ایجاد یک بازار رسمی به منظور تسهیل صادرات در شرایط فعلی یک میانبر مهم برای توسعه صادرات محصولات صنعتی به شمار می رود. به صورت دقیق تر حضور بورس کالا در زنجیره صادرات محصولاتی که در این بازار پذیرش شده و مورد ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@