تجربه ای در آموزش علوم

دریافت خبر : پنجشنبه 29 شهریور 1397 ساعت 10:41
تجربه ای در آموزش علوم
وقتی در کشاکش مسائل زندگی درگیر می شویم، همیشه با خود می اندیشم، ای کاش در مدرسه و دانشگاه، به جای آموزش آن همه فرمول ریاضی و فیزیک و شیمی و آمار و .... به ما یافتن راه حل مناسب برای مسائل زندگی را ، می آموختند

مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
-چگونه روش "حل مساله" را از کلاس درس به زندگی دانش آموزی بکشانیم؟
-چگونه دانش آموزان را به حل مسائل زندگی تشویق کنیم؟
وقتی در کشاکش مسائل زندگی درگیر می شویم، همیشه با خود می اندیشم، ای کاش در مدرسه و دانشگاه، به جای آموزش آن همه فرمول ریاضی و فیزیک و شیمی و آمار و .... به ما یافتن راه حل مناسب برای مسائل زندگی را ، می آموختند، چرا که هیچ کدام از آن ساختارهای خاص به من نمی گویند که چگونه با دوست، همکلاسی ، همکار، خانواده و ... رفتار کنم تا بتوانم مسائل واقعی پیش آمده را حل کرده و به احساس رضایت مندی در روابط زندگی دست یابم.
اگر در کنار هر آموزش علمی که انجام می شود "اصول روش علمی" نیز آموزش داده شود و اگر همراه با حل دهها مسائل ریاضی، حداقل بعنوان نمونه، مسئله ای از مسائل زندگی مورد تفکر و بررسی واقع شود، دانش آموزان می آموزند که مسائل زندگی را نه عنوان مشکل بلکه به عنوان مسائل مشابه مسائل ریاضی و فیزیک و ... ببینند و در نتیجه، همان گونه که به حل مسائل درسی خود اقدام می کنند، با روش علمی به حل مسائل زندگی خود بپردازند.
با همین انگیزه و دیدگاه است که همیشه در کلاس و مدرسه منتظر فرصت هستم تا "روش علمی" یا "روش حل مساله" را به دانش آموزان خود بیاموزم.
روزی که می خواستم " روش علمی" را در کلاس تدریس کنم، ابتدا کمی درباره ی تاریخ علم صحبت کردم و از تلاش های که دانشمندان برای پیشرفت علم، در طول تاریخ انجام داده اند، مثال هایی آوردم . سپس بچه ها با مراجعه به کتاب هایی که از کتابخانه امانت گرفته بودند، به مطالعه ی مسیر اختراعات بشر پرداختند، هدف من این بودکه بچه ها دریابند کسانی که ...

اخبار پیشنهادی:
loading
  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram
اشتراک در خبرنامه تی نیوز

با عضویت در خبرنامه تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@